Samochody hybrydowe

Samochody hybrydowe

Globalny rozwój świadomości ekologicznej, a także sukcesywny wzrost ceny paliwa są głównymi powodami rosnącego zainteresowania samochodami hybrydowymi. Świetnie sprawdzają się do jazdy po mieście. Samochody hybrydowe – sprawdź, co musisz o nich wiedzieć.

Samochody hybrydowe – ich koncepcja wcale nie jest nowością, bo ta technologia była znana już wiele lat temu. Wcześniej jednak producenci nie widzieli sensu we wprowadzaniu hybryd na rynek na skalę masową z uwagi na zbyt niski popyt na tego rodzaju pojazdy. Sytuacja zmieniła się w 1997 roku, kiedy to swój debiut miała Toyota Prius.

Dziś najwięksi producenci samochodów mogą pochwalić się hybrydami w swoich ofertach. Modele różnią się od siebie na wielu płaszczyznach. Wszystkie zużywają znacznie mniej paliwa, a to z kolei przekłada się na oszczędności finansowe i mniejszą emisję spalin do atmosfery. Samochody hybrydowe są więc alternatywą dla samochodów elektrycznych, które będą przyszłością motoryzacji. Świetnie wpisują się także w obecny trend proekologiczny.

Czym są samochody hybrydowe?

Samochody z napędem hybrydowym wykorzystują współpracę tradycyjnego silnika spalinowego, zasilanego najczęściej benzyną, oraz przynajmniej jednego silnika elektrycznego. Często stosowane pojęcie „silnik hybrydowy” jest więc nieprecyzyjne, a nawet błędne, bo w ujęciu jednostki napędowej, silnik taki nie istnieje. Prawidłowym określeniem jest “napęd hybrydowy” – połączenie jednostki spalinowej z elektrycznymi.

Rodzaje napędu hybrydowego

Obecnie w samochodach różnych producentów, spotkać możemy kilka koncepcji wykorzystania napędu hybrydowego. Dotyczą one głównie stopnia i sposobu wykorzystania silnika elektrycznego w trakcie eksploatacji pojazdu.

układzie równoległym, zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny są połączone z układem napędowym. Oznacza to, że każdy z nich ma przełożenie na koła. W klasycznym ujęciu silnik elektryczny pełni tu funkcje głównie wspomagające jednostkę spalinową, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na moc lub podczas rozruchu oraz w czasie jazdy w korku. Wiele zależy tu od metody przeniesienia napędu, gdyż w układzie równoległym możemy znaleźć zarówno jedno, jak i dwusprzęgłowe rozwiązania.

Układ szeregowy cechuje się głównie tym, że jednostka spalinowa nie jest sprzężona z układem napędowym. Służy ładowaniu akumulatorów oraz zabezpiecza bieżącą energię dla silnika elektrycznego. Funkcjonuje więc jako spalinowa ładowarka i generator prądu. Koła natomiast poruszane są wyłącznie dzięki pracy silnika bądź silników elektrycznych.

Układ mieszany jest obecnie najpopularniej stosowany w samochodach hybrydowych – łączy korzyści równoległego i szeregowego rozwiązania.

Istnieje także podział na micro hybrid, mild hybrid i full hybrid. Ten pierwszy oznacza, że silnik elektryczny wspomaga jedynie funkcję start-stop, a energia niezbędna do jego działania zapewniana jest w wyniku przemian energii podczas hamowania. O mild hybrid mówimy wtedy, gdy silnik elektryczny nie ma możliwości napędzania kół solo, ale jest połączony z jednostką spalinową i wspomaga ją. Pełna hybryda (full hybrid) daje największe możliwości wykorzystania silnika elektrycznego, który może zarówno napędzać koła samodzielnie, wspomagać jednostkę spalinową oraz odzyskiwać energię z hamowania. Niektóre modele tego typu mają także możliwość ładowania akumulatorów z sieci domowej.

Główne zalety samochodów hybrydowych

Samochody z napędem hybrydowym uwalniają do atmosfery zdecydowanie mniej zanieczyszczeń niż tradycyjne, w pełni spalinowe pojazdy o porównywalnej masie i pojemności silnika czy osiągach. W przeciwieństwie do diesli nie wytwarzają też szkodliwych cząstek stałych. Spalają mniej benzyny, a co za tym idzie, są pod tym względem ekonomiczniejsze.

Określa się je często jako bezobsługowe, choć to nie do końca prawda. Poszczególne elementy ulegają zużyciu i potrafią się zepsuć. Co jakiś czas muszą być wymieniane, ale dotyczy to przecież również tradycyjnych, spalinowych aut. Z drugiej strony brak turbiny czy dwumasy, które mają swoją żywotność, jest dużym plusem hybryd.

Napędy hybrydowe wcale nie są aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Co za tym idzie, w ogólnym rozrachunku z awaryjnością takich pojazdów jest całkiem dobrze. Dodatkowo, w wielu miastach, hybrydą wjedziemy tam, gdzie spalinowe samochody poruszać się nie mogą. Będziemy również mogli skorzystać z darmowych miejsc parkingowych w centrum. Takie działania władz lokalnych mają zachęcić do korzystania z hybrydowych rozwiązań, które są na korzyść poprawy jakości powietrza w przestrzeni miejskiej.

Główne wady hybryd

Największą wadą hybryd jest przede wszystkim cena. Samochody z napędem hybrydowym potrafią kosztować nawet o połowę więcej niż ich wyłącznie spalinowe odpowiedniki. Przy zakupie nowego pojazdu, taka inwestycja będzie zwracać się długo. Oczywiście tylko pod względem finansowym, bo w ujęciu ekologicznym inwestujemy przecież w czystość powietrza.

Możemy też pokusić się o zakup używanego samochodu hybrydowego. Jednak będziemy musieli założyć, że baterie wymagać będą regeneracji lub całkowitej wymiany. Operacja ta może kosztować nas nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jeśli porównamy jednak ten koszt z pozakupowym serwisem np. używanego diesla (dwumasa, turbina czy wtryskiwacze), to ceny nie będą się aż tak dramatycznie różnić.

Nasz klimat ma co prawda negatywny wpływ na żywotność baterii, które znajdziemy w samochodach hybrydowych, ale przy odpowiednim serwisie może wytrzymać około 200 000 – 300 000 km. Serwis hybryd w Polsce to kolejny mankament, bo poza tymi autoryzowanymi, istnieje bardzo niewiele miejsc, które podejmują się ich naprawy. To z kolei ma wpływ na spore koszty takich usług. Hybryda średnio też sprawdzi się na autostradach i ekspresówkach – przy jednostajnej, szybkiej jeździe, oszczędności na paliwie będą niewielkie.

Samochody z napędem hybrydowym dynamicznie zyskują na popularności i raczej nie jest to wyłącznie wpływ chwytliwych reklam. Świadomość ekologiczna i ceny paliwa popychają nas w ich stronę. Potrafią być oszczędne i lepsze dla naszego środowiska. Jeśli poruszamy się głównie po autostradach, to warto przeanalizować zalety kupna tradycyjnego samochodu. W takich warunkach hybryda nie sprawdzi się najlepiej.