Najważniejsze informacje o samochodach hybrydowych

Najważniejsze informacje o samochodach hybrydowych

Globalny rozwój świadomości ekologicznej, a także sukcesywny wzrost ceny paliwa są głównymi powodami rosnącego zainteresowania samochodami hybrydowymi. Świetnie sprawdzają się do jazdy po mieście. Sprawdź, co musisz o nich wiedzieć.

Koncepcja samochodów hybrydowych wcale nie jest nowością, bo ta technologia była znana już wiele lat temu. Wcześniej jednak producenci nie widzieli sensu we wprowadzaniu hybryd na rynek na skalę masową z uwagi na zbyt niski popyt na tego rodzaju pojazdy. Sytuacja zmieniła się w 1997 roku, kiedy to swój debiut miała Toyota Prius.

Dziś najwięksi producenci samochodów mogą pochwalić się hybrydami w swoich ofertach. Modele różnią się od siebie na wielu płaszczyznach, ale wszystkie zużywają znacznie mniej paliwa, a to z kolei przekłada się na oszczędności finansowe i mniejszą emisję spalin do atmosfery. Samochody hybrydowe są więc alternatywą dla samochodów elektrycznych, które będą przyszłością motoryzacji. Świetnie wpisują się także w obecny trend proekologiczny.

Czym są samochody hybrydowe?

Samochody z napędem hybrydowym wykorzystują współpracę tradycyjnego silnika spalinowego, zasilanego najczęściej benzyną, oraz przynajmniej jednego silnika elektrycznego. Często stosowane pojęcie “silnik hybrydowy” jest więc nieprecyzyjne, a nawet błędne, bo w ujęciu jednostki napędowej, silnik taki nie istnieje. Prawidłowym określeniem jest “napęd hybrydowy” – połączenie jednostki spalinowej z elektrycznymi.

Rodzaje napędu hybrydowego

Obecnie w samochodach różnych producentów, spotkać możemy kilka koncepcji wykorzystania napędu hybrydowego. Dotyczą one głównie stopnia i sposobu wykorzystania silnika elektrycznego w trakcie eksploatacji pojazdu.

układzie równoległym, zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny są połączone z układem napędowym. Oznacza to, że każdy z nich ma przełożenie na koła. W klasycznym ujęciu silnik elektryczny pełni tu funkcje głównie wspomagające jednostkę spalinową, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na moc lub podczas rozruchu oraz w czasie jazdy w korku. Wiele zależy tu od metody przeniesienia napędu, gdyż w układzie równoległym możemy znaleźć zarówno jedno, jak i dwusprzęgłowe rozwiązania.

Układ szeregowy cechuje się głównie tym, że jednostka spalinowa nie jest sprzężona z układem napędowym i służy ładowaniu akumulatorów oraz zabezpiecza bieżącą energię dla silnika elektrycznego. Funkcjonuje więc jako spalinowa ładowarka i generator prądu. Koła natomiast poruszane są wyłącznie dzięki pracy silnika bądź silników elektrycznych.

Układ mieszany jest obecnie najpopularniej stosowany w samochodach hybrydowych – łączy korzyści równoległego i szeregowego rozwiązania.

Istnieje także podział na micro hybrid, mild hybrid i full hybrid. Ten pierwszy oznacza, że silnik elektryczny wspomaga jedynie funkcję start-stop, a energia niezbędna do jego działania zapewniana jest w wyniku przemian energii podczas hamowania. O mild hybrid mówimy wtedy, gdy silnik elektryczny nie ma możliwości napędzania kół solo, ale jest połączony z jednostką spalinową i wspomaga ją. Pełna hybryda (full hybrid) daje największe możliwości wykorzystania silnika elektrycznego, który może zarówno napędzać koła samodzielnie, wspomagać jednostkę spalinową oraz odzyskiwać energię z hamowania. Niektóre modele tego typu mają także możliwość ładowania akumulatorów z sieci domowej.

Główne zalety samochodów hybrydowych

Samochody z napędem hybrydowym uwalniają do atmosfery zdecydowanie mniej zanieczyszczeń niż tradycyjne, w pełni spalinowe pojazdy o porównywalnej masie i pojemności silnika czy osiągach. W przeciwieństwie do diesli nie wytwarzają też szkodliwych cząstek stałych. Spalają mniej benzyny, a co za tym idzie, są pod tym względem ekonomiczniejsze.

Określa się je często jako bezobsługowe, choć to nie do końca prawda. Poszczególne elementy ulegają zużyciu i potrafią się zepsuć. Co jakiś czas muszą być wymieniane, ale dotyczy to przecież również tradycyjnych, spalinowych aut. Z drugiej strony brak turbiny czy dwumasy, które mają swoją żywotność, jest dużym plusem hybryd.

Napędy hybrydowe wcale nie są aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać, a co za tym idzie, w ogólnym rozrachunku z awaryjnością takich pojazdów jest całkiem dobrze. Dodatkowo, w wielu miastach, hybrydą wjedziemy tam, gdzie spalinowe samochody poruszać się nie mogą. Będziemy również mogli skorzystać z darmowych miejsc parkingowych w centrum. Takie działania władz lokalnych mają zachęcić do korzystania z hybrydowych rozwiązań, które są na korzyść poprawy jakości powietrza w przestrzeni miejskiej.

Główne wady hybryd

Największą wadą hybryd jest przede wszystkim cena. Samochody z napędem hybrydowym potrafią kosztować nawet o połowę więcej niż ich wyłącznie spalinowe odpowiedniki. Przy zakupie nowego pojazdu, taka inwestycja będzie zwracać się długo. Oczywiście tylko pod względem finansowym, bo w ujęciu ekologicznym inwestujemy przecież w czystość powietrza.

Możemy też pokusić się o zakup używanego samochodu hybrydowego, jednak będziemy musieli założyć, że baterie wymagać będą regeneracji lub całkowitej wymiany. Operacja ta może kosztować nas nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jeśli porównamy jednak ten koszt z pozakupowym serwisem np. używanego diesla (dwumasa, turbina czy wtryskiwacze), to ceny nie będą się aż tak dramatycznie różnić.

Nasz klimat ma co prawda negatywny wpływ na żywotność baterii, które znajdziemy w samochodach hybrydowych, ale przy odpowiednim serwisie może wytrzymać około 200 000 – 300 000 km. Serwis hybryd w Polsce to kolejny mankament, bo poza tymi autoryzowanymi, istnieje bardzo niewiele miejsc, które podejmują się ich naprawy. To z kolei ma wpływ na spore koszty takich usług. Hybryda średnio też sprawdzi się na autostradach i ekspresówkach – przy jednostajnej, szybkiej jeździe, oszczędności na paliwie będą niewielkie.

Samochody z napędem hybrydowym dynamicznie zyskują na popularności i raczej nie jest to wyłącznie wpływ chwytliwych reklam. Świadomość ekologiczna i ceny paliwa popychają nas w ich stronę. Potrafią być oszczędne i lepsze dla naszego środowiska, ale jeśli poruszamy się głównie po autostradach, to warto przeanalizować zalety kupna tradycyjnego samochodu, bo w takich warunkach hybryda nie sprawdzi się najlepiej.