Płyn chłodniczy jest niezbędny do prawidłowej pracy silnika samochodowego. Ciecz ta pozwala utrzymać silnik w odpowiedniej, bezpiecznej temperaturze i zapobiega jego przegrzaniu. Zanim jednak wlejemy płyn do chłodnicy, powinniśmy pamiętać o kilku ważnych kwestiach z nim związanych.
Jakie są objawy niskiego poziomu płynu chłodzącego?
Niski poziom płynu chłodzącego objawia się zaświeceniem czerwonej kontrolki. Aby to zweryfikować, należy sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Nie trzeba używać do tego żadnych narzędzi. Wystarczy popatrzeć na podziałkę przezroczystego zbiornika, aby zobaczyć poziom płynu chłodniczego. Wymianę płynu należy przeprowadzać w zależności od typu użytego w danym aucie.
Kolejnym objawem niskiego poziomu płynu chłodzącego, może być nieprawidłowo działająca nagrzewnica, czy też rosnący lub wahający się wskaźnik temperatury silnika na desce rozdzielczej.
Pamiętajmy, że ubytki płynu, mogą wynikać z nadmiernego wytwarzania się gazu. W takiej sytuacji konieczne jest odpowietrzenie układu, aby mieć pewność, że płyn chłodzący jest w dobrym stanie.
Natomiast brak płynu chłodniczego może spowodować przegrzanie i zatarcie napędu. System chłodzenia nie spełnia swojej roli, przez co temperatura pracy silnika wzrasta. W wyniku tego, olej silnikowy traci swoje właściwości smarne.
Jak sprawdzić czy płyn chłodniczy jest dobry? Wymiana płynu chłodniczego
W celu uniknięcia uszkodzenia silnika, ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom płynu w chłodnicy. Powinno się to robić co 2-3 lata lub po ok.15-20 tysiącach kilometrów. Należy tu zwrócić uwagę na znaczny wzrost temperatury silnika, co jest wskazówką, że poziom płynu jest zbyt niski.
Do oceny stanu płynu służy aerometr. Przy jego pomocy można określić temperaturę wrzenia i temperaturę zamarzania danego płynu. Dodanie niewielkiej ilości koncentratu long life do układu chłodzenia pozwala na poprawę parametrów płynu
Średnio układ chłodzenia mieści 6-10 litrów płynu. Wszelkie operację należy przeprowadzić na zimnym silniku. Dzięki czemu, będziemy mieli pewność, że nie uszkodzimy głowicy silnika po wlaniu zimnego płynu do gorącego układu. Najlepiej skorzystać tu z usług profesjonalnego warsztatu samochodowego, który zajmie się właściwie wymianą i odpowietrzeniem układu chłodzenia.
Jak dokonać odpowiedniego wyboru płynu chłodniczego?
Przy wyborze odpowiedniego płynu chłodniczego, ważne jest, aby znać oznaczenia prezentowane na opakowaniach. Głównym składnikiem wszystkich płynów są glikol i woda. Najczęściej stosuje się glikol mono etylenowy (MEG) lub mono propylenowy (MPG), z których drugi jest bardziej przyjazny dla środowiska. Wpływ na skuteczność płynu ma natomiast jego skład, czyli dodatki i inhibitory korozji.
Technologia IAT (Inorganic Acid Technology) jest jednym z najstarszych rodzajów płynów. Polega ona na wykorzystaniu inhibitorów mineralnych, które tworzą warstwę chroniącą przed korozją kanaliki w chłodnicy. Niestety, ich trwałość jest niska i płyn należy częściej wymieniać.
Płyny OAT (Organic Acid Technology), oparte na kwasach organicznych, generują o wiele cieńszą, ale jednocześnie wytrzymalszą warstwę ochronną, co skutkuje lepszymi właściwościami termicznymi. Z tego powodu możliwe jest przedłużenie okresu między wymianami. Co więcej, płyny OAT nie zawierają krzemianów. Nie są też dostosowane do starych typów chłodnic, ponieważ mogą powodować nieszczelności.
Natomiast mieszanka HOAT (Hybrid Organic Acid Technology), składająca się z kwasów organicznych, krzemianów i boranów, stała się w ostatnich latach najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym na rynku.
Warto zaopatrzyć się w dobry i sprawdzony płyn chłodniczy, który możemy znaleźć na https://www.ucando.pl/.
Kierowcy wielokrotnie zadają sobie pytanie, jak często należy wymieniać płyn chłodniczy. Poprawne funkcjonowanie układu chłodzenia i utrzymywanie odpowiedniej temperatury w samochodzie jest bardzo ważne, dlatego regularna wymiana płynu chłodniczego jest niezbędna. Zaniedbanie tej czynności może doprowadzić do uszkodzenia silnika lub chłodnicy, co będzie się wiązało z dużymi wydatkami. Dlatego należy dbać o podzespoły auta i je kontrolować, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.
Nie bagatelizujmy objawów niskiego poziomu płynu chłodzącego i wybierajmy te, odpowiadające naszemu autu.
Artykuł sponsorowany