Czym kierować się przy zakupie quada?

Czym kierować się przy zakupie quada?

Auto-Moto

Czym kierować się przy zakupie quada?

Jeszcze do niedawna panowała moda na quady, które były prawdziwym hitem wśród prezentów komunijnych dla dzieci. Dziś coraz więcej osób dorosłych rozważa jego zakup, ponieważ oferta dostępnych na rynku modeli czterokołowców nieustannie się powiększa. Sprawdź, co musisz o nich wiedzieć.

Dla wielu z nas quad wydaje się być tak prosty w budowie i obsłudze jak kosiarka do trawnika z napędem kół. Wbrew pozorom różnice są znaczne i nie chodzi wyłącznie o samą ich konstrukcję czy sposób użytkowania, ale także o wymogi prawne, z których bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, rozważając zakup czterokołowca.

Uprawnienia na quada

W obecnym porządku prawnym, aby móc legalnie poruszać się czterokołowcem, jak na przykład ATV (All Terrain Vehicule), należy posiadać odpowiednie uprawnienia. Wielu z nas jest błędnie przekonanych o tym, że z prawem jazdy A1 lub A w kieszeni, może jeździć każdym quadem. Nie jest to prawda, ponieważ posiadając uprawnienia A1 lub A, możemy zasiąść jedynie za kierownicę czterokołowca lekkiego.

Podstawową kategorią, która upoważnia nas do prowadzenia lekkiego ATV, a więc takiego, którego masa własna nie przekracza 350 kg i który nie rozwija prędkości większej niż 45 km/h jest AM – odpowiednik dawnej karty motorowerowej. Pozwala na to również prawo jazdy kategori A1 lub A. Jeśli chcemy natomiast jeździć cięższymi i szybszymi quadami, to niezbędne będą uprawnienia kategorii B1 i B.

B1 da nam możliwość poruszania się pojazdami o maksymalnej masie własnej, która nie przekracza 550 kg przy przewozie rzeczy lub 400 kg w przypadku przewozu osób. Oferta rynkowa takich quadów nie jest niestety bardzo bogata, dlatego chcąc prowadzić czterokołowce ciężkie, najlepiej zainwestować w prawo jazdy kategorii B, czyli na samochód osobowy.

Z homologacją czy bez?

Na rynku spotkać możemy zarówno quady z homologacją, jak i bez niej. W przypadku ATV podzielić ją możemy na dwie grupy. L6E dotyczy czterokołowców lekkich, natomiast L7E obejmuje cięższe maszyny. Zdarza się często, że są one objęte również inną homologacją – dla ciągników rolniczych (T3b). Ta ostatnia daje nam spore możliwości uzyskania korzystnej stawki ubezpieczenia.

Niezależnie od tego, czy naszym pojazdem będziemy chcieli jeździć po ulicy czy w terenie, niezbędna będzie jego rejestracja oraz wykupienie odpowiedniej polisy. Przy braku homologacji problemy pojawią się już na tym pierwszym etapie. Istnieje co prawda możliwość zarejestrowania pojazdu, który jej nie ma, ale droga do tego wcale nie jest prosta. Błędnie również myślą ci, którzy twierdzą, że do poruszania się po lesie dowód rejestracyjny nie jest potrzebny.

Punkt widzenia Ministerstwa Infrastruktury w tym zakresie, znajdujący swój wyraz w odpowiedzi na interpelacje poselskie, jest dość jasny. Drogi wewnętrzne i inne, które są wyłączone z katalogu dróg publicznych, podlegają pod przepisy ustawy o ruchu drogowym w takim samym stopniu, jak te publiczne, w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób.

Interpretacja tych przepisów przez odpowiednie służby może być różna, a mandaty i odholowanie pojazdu bolesne dla naszej kieszeni. Dlatego jeśli rozglądamy się za quadem, dla swojego świętego spokoju warto zwrócić uwagę na to, czy posiada on homologację, na podstawie której będziemy w stanie bez problemu go później zarejestrować.

Nowy czy używany?

To kolejna rzecz, którą będziemy musieli rozważyć. Oferta nowych ATV jest dość spora, jednak warto poszukać czegoś z drugiej ręki. Musimy jednak uważać, aby nie dać się oszukać. Nawet pięknie wyszorowane, błyszczące maszyny, które na oko są w idealnym stanie, mechanicznie mogą być nic nie wartym wrakiem.

Najlepiej na zakupy wziąć w takim przypadku kogoś, kto ma już pewne doświadczenie z czterokołowcami i podzieli się z nami swoją wiedzą w tym temacie. Taka osoba będzie też w stanie już po jeździe próbnej powiedzieć o wybranym przez nas quadzie dużo więcej niż my.

Przeznaczenie pojazdu

Jednym z determinantów naszego wyboru powinno być to, do czego będziemy chcieli nasz nowy pojazd wykorzystać. Wiąże się to przecież z jego odpowiednim wyposażeniem i przystosowaniem do konkretnych warunków. Na sportową maszynę zazwyczaj decydują się bardziej doświadczone osoby. Stosunkowo duże prędkości, które są przez nie rozwijane, wymagają sporych umiejętności w ich prowadzeniu. Nie są więc polecane jako pierwszy quad.

Modele rekreacyjne nie osiągną może sportowych rezultatów, ale z powodzeniem pozwolą na pełną frajdy jazdę zarówno na leśnych, jak i utwardzonych drogach. Wypadają również najkorzystniej pod względem cenowym. Na bardziej wymagających czekają quady przeprawowe lub inaczej terenowe, które można wykorzystywać nie tylko do zabawy, ale także odśnieżania czy przewozu przyczepki na różnym terenie.

Cena zakupu quada

Nie da się ukryć, że sprzęt renomowanych marek z tradycjami musi swoje kosztować. Dzięki takiemu zakupowi zyskujemy jednak większą pewność w zakresie niezawodności naszego pojazdu. Na rynku pojawiło się ostatnio sporo ATV określanych mianem “chińskich”, które są znacznie tańsze od innych. Czy taki zakup będzie błędem? Nie do końca, ponieważ w przypadku, w którym zachwyt nad jazdą po bezdrożach szybko nam minie, to kurzący się w kącie garażu nowy quad nie będzie smucił aż tak bardzo.

Musimy jednak zdać sobie sprawę z tego, że wartość takich maszyn znacznie spada wraz z upływem lat. Tymczasem w przypadku modeli od znanych producentów, jest on nieznaczny, co pozwoli nam odzyskać większość zainwestowanych środków finansowych po prostu sprzedając go dalej.

Dostępność serwisu i części zamiennych

Długie oczekiwanie na sprowadzenie niezbędnych do naprawy elementów z zagranicy może być irytujące. A przyznać trzeba, że poruszające się w trudnym terenie quady są narażone na najróżniejsze uszkodzenia. Warto więc rozeznać temat dostępności części zamiennych oraz doświadczonych serwisów w naszej okolicy przed zakupem wybranego przez nas pojazdu.

Każdy, kto choć raz siedział na ATV powie, że jazda nim to dobra zabawa i spora dawka adrenaliny. Są tacy, którzy traktują je jako swoje hobby i użytkują w każdej wolnej chwili. Jeszcze inny wykorzystują go w pracy w firmie lub na polu. Są to niezwykle wszechstronne pojazdy, ale mierzmy siły na zamiary. Zanim wybierzemy quada idealnego dla siebie, upewnijmy się, że posiadamy odpowiednie uprawnienia i wiemy, jak go bezpiecznie prowadzić.

Men Magazine

Men Magazine