Prawo ma to do siebie, że czasem ulega zmianom, a w 2021 roku to kierowcy musieli zapoznać się z nowościami w zapisach kodeksu drogowego. Co ciekawe, nie dotyczyły one wyłącznie kierowców samochodów osobowych, ale także pieszych i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Sprawdź, co musisz wiedzieć.
Dotychczas w roku 2021 wprowadzono dwie kluczowe nowelizacje ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pierwsza z nich obowiązuje od 20 maja, a druga od 1 czerwca. Nieznajomość przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności, dlatego każdy z nas powinien zaznajomić się z tymi zmianami. Bez względu na to, czy kierujemy pojazdami, czy uczestniczymy w ruchu drogowym jedynie jako piesi.
Główne zmiany w przepisach ruchu drogowego obowiązujące od 20.05.2021 r.
Najważniejsze zapisy Ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, które weszły w życie 20.05.2021 r., dotyczą regulacji związanych z poruszaniem się hulajnogą elektryczną. Popularność ich wykorzystywania, głównie w przestrzeni miejskiej, wymusiła na władzy ustawodawczej konieczność jasnego usystematyzowania stanu prawnego zarówno tych pojazdów, jak i kierujących nimi osób.
Wprowadzono zatem trzy nowe kategorie uczestników ruchu drogowego. Są to użytkownicy urządzeń wspomagania ruchu (UWR), urządzeń transportu osobistego (UTO), a także hulajnóg elektrycznych. UWR to urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do przemieszczania się w pozycji stojącej za pomocą siły mięśni. UTO to z kolei pojazd elektryczny, z wyłączeniem hulajnóg, bez siedzenia i pedałów, przeznaczony konstrukcyjnie do poruszania się wyłącznie przez kierującego pojazdem.
Gdzie i jak jeździć nowymi kategoriami pojazdów?
Zgodnie z nowelizacją, UWR możemy poruszać się wyłącznie po chodniku czy pasie dla pieszych, z prędkością zbliżoną do chodzenia lub drodze rowerowej. UTO natomiast musimy poruszać się po drodze rowerowej, jeśli jest ona dostępna. W innym przypadku, możemy korzystać wyjątkowo z chodnika lub pasa dla pieszych.
Hulajnogą elektryczną jesteśmy zobowiązani poruszać się po drodze rowerowej lub pasie rowerowym, jeśli tylko taka infrastruktura jest dostępna. Jeśli nie, możemy poruszać się jezdnią, ale pod warunkiem, że występuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jeśli ten warunek nie jest spełniony, możemy poruszać się po chodniku lub pasie dla pieszych, jednak w tempie zbliżonym do nich.
Ograniczenie prędkości, któremu podlegają hulajnogi elektryczne to 20 km/h. Nie mogą one jechać szybciej w żadnych warunkach. Jeśli jesteśmy pełnoletni, możemy prowadzić je bez dodatkowych uprawnień, tak jak rower. Jeśli nie, musimy mieć przynajmniej kartę rowerową, lub uprawnienia kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci do 10. roku życia hulajnogą elektryczną poruszać się mogą jedynie w strefie zamieszkania i dodatkowo pod opieką osoby dorosłej.
Jadąc pojazdem po chodniku lub pasie dla pieszych, zawsze ustępujemy im pierwszeństwa i zachowujemy szczególną ostrożność. Kierowcy samochodów, wykonując manewr wyprzedzania, również UWR, UTO czy hulajnogi elektrycznej, zobowiązani są do zachowania przynajmniej 1 m odstępu od wyprzedzanego pojazdu. Prowadząc samochód musimy więc być uważni – poza rowerzystami i pieszymi, poruszającymi się po odpowiednich pasach i drogach, pierwszeństwa będą musieli ustąpić też nowym uczestnikom ruchu, czyli kierowcom hulajnóg.
Główne zmiany w przepisach ruchu drogowego, obowiązujące od 01.06.2021 r.
Zmiany dotyczące ruchu pieszych
To najważniejsza z wprowadzonych zmian, ponieważ szczególnie związana jest z pierwszeństwem pieszych w ruchu drogowym. Zgodnie z nowymi przepisami, pieszy ma pierwszeństwo przed nadjeżdżającym pojazdem nie tylko przechodząc przez przejście dla pieszych, ale też wchodząc na nie. Oznacza to konieczność bezwzględnego zachowania szczególnej ostrożności i obserwacji sytuacji nie tylko w obrębie jezdni, ale też otoczenia przejścia dla pieszych.
Inaczej ma się sprawa z tramwajami, ponieważ jako piesi ustępujemy im pierwszeństwa wchodząc na przejście. W trakcie wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym także przez przejście dla pieszych, zabrania się pieszemu korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych, jeśli prowadzi to do ograniczenia możliwości obserwacji tego, co dzieje się w naszym otoczeniu.
Zmiany dla kierowców
W nowelizacji ustawy wskazano, że kierowcy zobowiązani są ustąpić pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu oraz wchodzącym na nie. Zmiany dotyczą też odstępu, jaki musimy zachować od pojazdu poruszającego się przed nami podczas korzystania z autostrady lub drogi ekspresowej.
Nie może on przyjmować mniejszej wartości, niż połowa prędkości, z którą się poruszamy. Oczywiście określamy ją w metrach, a nie kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas wykonywania manewru wyprzedzania.
Jadąc w terenie zabudowanym po godzinie 23:00 nie będziemy mogli poruszać się już z maksymalną prędkością 60 km/h. Nowe przepisy tego nie uniemożliwiają. Ujednolicona została także dozwolona prędkość w terenie zabudowanym, która przez całą dobę wynosi 50 km/h.
Konieczność dostosowania się do zmieniających się przepisów ruchu drogowego nie podlega dyskusji. W roku 2021 nie ominęła ona uczestników ruchu drogowego, w tym pieszych, kierowców oraz użytkowników popularnych hulajnóg elektrycznych. Znajomość obowiązującego prawa jest niezbędna dla uniknięcia mandatu lub nawet poważniejszych konsekwencji. Warto więc co jakiś czas aktualizować swoją wiedzę, aby być na bieżąco.