Każdy samochód wymaga co jakiś czas odrobiny uwagi. W dobie rosnących cen usług warto wiedzieć, że wiele napraw i innych czynności z powodzeniem wykonać możemy na własną rękę. Samodzielny serwis auta wcale nie musi być skomplikowany. Sprawdź, co bez obaw możesz zrobić sam.
Większość mężczyzn ma bzika na punkcie swoich czterech kółek i każdy najmniejszy stuk wydobywający się spod maski budzi w nas natychmiastowy niepokój. Oprócz obowiązkowego przeglądu powinniśmy jednak pamiętać także o regularnym serwisowaniu naszego auta, aby mogło zachować swoją sprawność jak najdłużej. Wiele z tych czynności możemy na szczęście wykonać samodzielnie i to bez obaw, że coś pójdzie nie tak. Sprawdź, co bezpiecznie możesz zrobić sam w domu.
Okresowy przegląd samochodu
Pełnego serwisu auta we własnym zakresie nie przeprowadzimy, ponieważ do wielu czynności niezbędna będzie nam nie tylko specjalistyczna wiedza i umiejętności, ale przede wszystkim odpowiednie narzędzia oraz profesjonalne urządzenia. Istnieje jednak kilka rzeczy, którymi możemy zająć się samodzielnie i to bez kanału do dyspozycji. W naszej kieszeni zostanie wtedy nawet kilkaset złotych, zaoszczędzonych na usługach warsztatu samochodowego.
Jak często robić serwis?
Zalecenia producentów dotyczące częstotliwości serwisu samochodów związane są zazwyczaj z jego przebiegiem. Najczęściej jednak spotkamy się z opinią specjalistów, że odpowiednia pora na przegląd będzie różna w zależności od marki, stylu jazdy kierowcy, a także tego, czym napędzany jest dany pojazd. Ogólnie przyjmuje się, że podstawowy serwis należy robić raz na rok.
Które czynności serwisowe możesz wykonać sam?
Wymiana oleju i filtra
Choć brzmi poważnie, to wcale nie są to bardzo skomplikowane czynności. Ważne, aby kupiony przez nas olej silnikowy był dobrany zgodnie z zaleceniami producenta. Cała praca ogranicza się następnie do użycia lewarka, lokalizacji filtra oleju w komorze silnika oraz śruby spustowej miski olejowej pod samochodem. Przyda się do tego klucz z długim ramieniem oraz przyrząd do odkręcenia filtra, który kupimy już za kilkanaście złotych. Pamiętajmy, że zużyty olej należy oddać do utylizacji, na przykład do odpowiedniego PSZOK.
Wymiana filtra kabinowego
Przede wszystkim musimy zorientować się, gdzie dokładnie znajduje się on w naszym samochodzie. W niektórych modelach może on być bowiem trudno dostępny i jego wymiana wymagać będzie od nas niemałej sprawności manualnej. W internecie znajdziemy jednak mnóstwo przystępnych tutoriali opisujących cały proces krok po kroku. Jest to dużo prostsze niż na początku wygląda.
Kontrola świec zapłonowych
Aby je wykręcić, należy posiadać odpowiedni klucz. Choć czynność nie jest skomplikowana, to nie polecamy jej zupełnym laikom. Świece mogą być zapieczone, a próby odkręcenia ich na siłę tragiczne dla naszego silnika w skutkach. Przykręcając je również trzeba mieć wyczucie. Zbyt lekkie odkręcanie spowodować może jej wystrzelenie i zniszczenie gniazda świecy. Zbyt mocne natomiast doprowadzi nawet do zerwania gwintu. W obu przypadkach czeka nas później kosztowna naprawa w warsztacie. Jeśli jednak mamy już pewne doświadczenie ze świecami, to warto skontrolować je samodzielnie. Stan elektrod powie nam bowiem wiele o prawidłowej pracy silnika.
Stan naładowania akumulatora
Warto go sprawdzić szczególnie przed zimą. Nie będzie to dla nas problematyczne, jeśli dysponujemy odpowiednim miernikiem. Dobrze jest mieć także pod ręką prostownik, którym w razie konieczności naładujemy akumulator do prawidłowego stanu. Jeśli pomimo tych czynności nadal będzie sprawiać nam problemy, to może to być znak, że najwyższa pora na jego wymianę. Aby to jednak potwierdzić, potrzebne są bardziej zaawansowane pomiary, gdyż wina może leżeć chociażby po stronie alternatora, którego wadliwe działanie uniemożliwia ładowanie akumulatora podczas jazdy. Zwróćmy też uwagę na same klemy. Wraz z upływem czasu może pojawić się na nich śniedź, co często powoduje utrudnienia w przepływie prądu. Wyczyścimy je drucianą szczotką, drobnym papierem ściernym czy wełną stalową, aby wyglądały jak nowe.
Wymiana klocków hamulcowych
Pierwszy raz jest zawsze najtrudniejszy, ale jeśli odniesiemy sukces, to zdecydowana większość z nas robi to już później na własną rękę. Kończące się klocki hamulcowe usłyszymy w kabinie podczas jazdy, ale najczęściej nie trzeba robić tego co roku. Wymieniamy je jednak zawsze parami, czyli i na lewą i na prawą stronę. Oprócz niezbędnych kluczy przydatne będą też stolarskie ściski, którymi wprowadzimy wysunięty tłoczek do cylinderka, zyskując potrzebną ilość miejsca na montaż nowych, czyli grubszych klocków w zaciskach. Koniecznie zastosujmy przy tym smar miedziany, dzięki któremu ten będzie gładko się poruszać.
Wymiana wycieraczek
W tym wielkiej filozofii nie ma i trudno zrobić coś nie tak podczas ich wymiany na własną rękę. Najważniejszą rzeczą, na którą musimy zwrócić uwagę jest po prostu zakup wycieraczek dedykowanych do modelu naszego auta. Istnieją bowiem różne sposoby ich montażu. Tego, czy pasują do posiadanego przez nas samochodu dowiemy się z łatwością z opakowania lub z Internetu.
Bieżąca kontrola stanu samochodu
Słuchajmy uważnie naszego samochodu w trakcie jazdy. Wszelkie nienaturalne dzięki powinny dać nam od razu do myślenia i skłonić do próby znalezienia przyczyny. Także pod maskę warto zaglądać częściej niż tylko raz w roku. Co kilka miesięcy dobrze jest kontrolować poziom różnych płynów eksploatacyjnych, takich jak płyn hamulcowy, chłodniczy, układu wspomagania kierownicy, do spryskiwaczy czy oleju. Zwracajmy uwagę na ewentualne wycieki i to nie tylko w komorze silnika, ale także pojawiające się pod samochodem. Na bieżąco sprawdzajmy również stan oświetlenia. Żarówki możemy wymienić samemu, choć w niektórych autach wiąże się to z demontażem całego reflektora, co czyni to zajęcie dość czasochłonnym.
Podstawowy serwis samochodu w ograniczonym zakresie jesteśmy w stanie wykonać samodzielnie w domu. Zlecając w warsztacie samochodowym tylko część potrzebnych napraw czy wymian, zaoszczędzimy nawet kilkaset złotych. Warto więc zakasać rękawy, odpalić filmy instruktażowe i wziąć się do roboty. Większość czynności serwisowych wydaje się skomplikowana na pierwszy rzut oka, a w rzeczywistości wcale taka nie jest. Dlatego nie bójmy się spróbować i pamiętajmy, że to praktyka czyni mistrza.