Opony samochodowe to jedne z takich elementów auta, od których zależy nie tylko nasze bezpieczeństwo. Odpowiednio dobrane mogą wpływać pozytywnie na różne parametry naszego pojazdu i jego osiągi. Sprawdź, jak powinien wyglądać wybór opon samochodowych męskim okiem.
Oferta dostępnych na rynku opon samochodowych jest bardzo szeroka. Spotkać możemy zarówno opony nowe, jak i używane. Te drugie charakteryzować się będą mniejszym lub większym zużyciem, przebytymi naprawami wulkanizacyjnymi czy nawet tak zwanym bieżnikowaniem – naklejeniem nowego bieżnika na używaną oponę. Znajdziemy także inne rodzaje opon, które posiadać mogą różną budowę, np. dętkowe i bezdętkowe. Te drugie są zdecydowanie bardziej popularne i stanowią większość oferty rynkowej. Jak widzisz wybór opon samochodowych jest duży.
Co to jest bieżnik?
Bieżnik opony stanowi najbardziej zewnętrzna jej część, odpowiedzialną w głównym zakresie za przyczepność i odprowadzanie wody. Wyszczególnić można trzy typy bieżnika – symetryczny, kierunkowy oraz asymetryczny. Pierwszy stosuje się najdłużej i jest rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym, ale i zapewniającym gorsze od innych typów osiągi. Szczególnie w zakresie tzw. aquaplaningu.
Opony symetryczne klasyczne nie mają wskazanego kierunku toczenia, w przeciwieństwie do opon symetrycznych kierunkowych. Bieżnik kierunkowy zachowuje symetrię w swojej rzeźbie, która przypomina literę V. Ich prawidłowy montaż będzie mieć znaczenie z uwagi na odpowiednie odprowadzanie wody. Podobnie w oponach z bieżnikiem asymetrycznym, które uchodzą za najbardziej zaawansowane technologicznie. Każda z nich, w ramach danego typu, może różnić się dodatkowo rozmieszczeniem nacięć czy rowków.
Wybór opon samochodowych – Rodzaje opon sezonowych
Wyróżniamy opony letnie, zimowe i typu all-season, czyli tak zwane opony całoroczne. Wszystkie mają swoje wady i zalety:
- Opony letnie – jak sama nazwa wskazuje, doskonale poradzą sobie w wysokich temperaturach na rozgrzanym asfalcie. Tracą jednak swoje właściwości w temperaturach niskich, na śniegu, błocie pośniegowym lub lodzie.
- Opony zimowe poradzą sobie lepiej w takich trudnych warunkach pogodowych, gdyż zaprojektowane zostały specjalnie na tę porę roku. Ich parametry ulegną natomiast pogorszeniu wraz ze wzrostem temperatury zewnętrznej oraz temperatury asfaltu.
- Opony całoroczne są kompromisem pomiędzy oponami na lato i na zimę. Ich plusem jest to, że nie musimy myśleć o sezonowej wymianie ogumienia i związanymi z tym kosztami. Wykazują one także mniejsze wahania swoich właściwości fabrycznych, niezależnie od panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych. Ale coś za coś.
Opony takie zazwyczaj oferują gorsze parametry w danej porze roku, niż opony zaprojektowane na lato lub zimę. Kolejnym ich minusem jest też ich szybsze zużycie, co w konsekwencji powoduje konieczność szybszego zakupu nowego kompletu. Opony all season zużywać się będą dwa razy szybciej, niż stosowane wymiennie opony letnie i zimowe. Zazwyczaj są one także od nich droższe.
Oznakowanie opon – najważniejsze informacje
Na każdej oponie znajdziemy odpowiednie oznakowanie, które informuje nas o jej najważniejszych cechach fizycznych i kluczowych parametrach:
- Cyfry z ukośnikiem oraz cyfry po literze “R” informować będą nas o szerokości opony, jej profilu oraz średnicy. Sama litera “R” oznacza, że mamy do czynienia z oponą radialną, najczęściej stosowaną w osobówkach.
- Dwu lub trzycyfrowa liczba z literą występującą zaraz za nią, określa nam maksymalne obciążenie, jakiemu poddana może zostać opona oraz dopuszczalną maksymalną prędkość, z jaką możemy się poruszać, mając ją założoną na felgi. Wspomniana literka właśnie, jest tak zwanym indeksem prędkości.
- Rok produkcji jest ważny z uwagi na to, że opony mają dziesięcioletnią datę przydatności. Po tym czasie nie powinny być już stosowane, niezależnie od ich stanu. Odnajdziemy go w numerze DOT, składającym się maksymalnie z 12 znaków, będących identyfikatorem opony. Dwie ostatnie cyfry określają właśnie rok jej produkcji.
- Oznaczenie w formie graficznej, ukazujące 3 szczyty górskie i płatek śniegu oraz litery M+S mówią nam, że opony przeszły testy potwierdzające ich parametry w warunkach zimowych, w błocie i śniegu. Decydując się na opony wielosezonowe szukajmy na nich obu tych oznaczeń.
Etykieta informacyjna opon
Od drugiej połowy 2020 roku musi ona znaleźć się na każdej, nowo wyprodukowanej oponie. Zawiera takie informacje, jak opór toczenia (związany z emisją dwutlenku węgla i spalaniem), przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu. Opony zimowe nie zawierają na etykiecie informacji dotyczących zachowania na śniegu czy lodzie.
Odpowiedni montaż opon
Choć zazwyczaj z uwagi na konieczność zastosowania specjalnego (specjalistycznego) sprzętu, montaż opon odbywa się w wyspecjalizowanym warsztacie, to warto jednak wiedzieć, jak prawidłowo powinny być one zamontowane. Ta wiedza przyda nam się szczególnie wtedy, kiedy dysponujemy wymiennym kompletem kół, na przykład z oponami zimowymi i wymieniamy je we własnym zakresie w odpowiednim momencie przed sezonem.
Prawidłowe zamontowanie opony jest bardzo ważne z uwagi na jej dalszą, odpowiednią pracę i pełne wykorzystanie jej możliwości. Nie stosujemy opon o różnych rozmiarach, w szczególności na tej samej osi. Dotyczy to też rzeźby i typu bieżnika. Interesować nas będą oznaczenia “Rotation” ze strzałką, określające kierunek toczenia opony kierunkowej, a także “Inside” lub “Outside” wskazujące odpowiednio wewnętrzną i zewnętrzną stronę montażu opon o bieżniku asymetrycznym.
Przy wymianie kół warto samodzielnie oznaczyć je za pomocą kredy symbolami PP, LP, PT, LT, czyli prawa przód, lewa przód, prawa tył, lewa tył. Punktem odniesienia jest oczywiście pozycja kierowcy. Taka praktyka jest często stosowana w warsztatach i zakładach wulkanizacyjnych.
Najkorzystniejszy wybór
Wybierając opony do swojego samochodu, w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na rekomendacje producenta w stosunku do ich podstawowych parametrów. Należą do nich na przykład rozmiar, nośność czy wzmocnienie. Bazując z kolei na własnym doświadczeniu i pojawiających się najczęściej warunkach atmosferycznych, określić możemy indeks prędkości, a także preferowaną pracę opony w mokrych warunkach, zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Następnie musimy jedynie zdecydować, jaki typ bieżnika spełni nasze oczekiwania.
Testy opon ADAC
ADAC to największy w Europie automobilklub, a dokładniej niemiecki. Przeprowadza on niezależne testy, na przykład samochodowych opon różnych producentów. Warto zapoznać się z ich wynikami, aby dokonać jak najbardziej trafnego wyboru. Producentów jest w końcu wielu. Stosują różne mieszanki gumy i rzeźby bieżnika. Wyniki testów ADAC pozwolą nam poznać zachowanie naszych preferowanych opon w różnych warunkach atmosferycznych i porównać je z innymi. W procesie decyzji dużą rolę odegra też cena, której widełki naprawdę potrafią zaskoczyć.
Wybierając opony do swojego samochodu trzeba zrobić to świadomie i z głową. Jest to czynność, która zajmie nam całkiem sporo czasu, jeśli chcemy wybrać te najodpowiedniejsze. Warto jednak ten czas poświęcić, gdyż od naszej decyzji zależeć będzie nie tylko odpowiedni komfort prowadzenia pojazdu, ale także bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego.