Wykwalifikowani, zawodowi kierowcy nie mogą narzekać na brak pracy. Szczególnie, jeśli chodzi o branżę logistyczną i transport. Według specjalistów, taki stan rzeczy ma się utrzymywać, dlatego warto rozważyć zdobycie uprawnień, które pozwolą na zatrudnienie w tych sektorach. Sprawdź, co musisz zrobić, aby zostać kierowcą zawodowym.
Droga ku temu, aby zarabiać na życie za kółkiem wcale nie jest trudna i skomplikowana. Niestety sama praca kierowcy zawodowego wiąże się z masą wyrzeczeń i narażeniem na różnego rodzaju choroby i schorzenia, m.in. związane z długotrwałą pozycją siedzącą. Wysoka odpowiedzialność, stres, konieczność opuszczania domu na długie okresy czasu, ale także stabilne zatrudnienie i wysokie zarobki. Warto więc zastanowić się nad zdobyciem nowych kwalifikacji, właśnie ze względu na zapotrzebowanie na kierowców zawodowych na rynku pracy.
Odpowiednie kategorie
Kierowca zawodowy musi legitymować się odpowiednimi uprawnieniami do prowadzenia konkretnych pojazdów lub ich zestawów. Aby je zdobyć, konieczne jest posiadanie przynajmniej prawa jazdy kategorii B. Jeśli już je mamy, to możemy rozwijać się dalej w kierunku innych, które dadzą nam możliwość prowadzenia na przykład ciągnika siodłowego, ciężarówki czy autobusu.
Interesować nas będą głównie następujące kategorie uprawnień:
- “B”, które musimy mieć, aby uzyskać kolejne. Ta kategoria uprawnia nas do prowadzenia między innymi samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, których dopuszczalna masa nie przekracza 3,5 tony. Myśląc poważnie o pracy w logistyce będziemy jednak potrzebować czegoś więcej.
- “C” daje nam możliwość prowadzenia pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony z wyjątkiem autobusu, także z lekką przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg oraz ciągnikiem rolniczym, pojazdem wolnobieżnym czy zestawem takiego pojazdu z przyczepą lekką
- “C+E” różni się do kategorii C możliwością zestawiania pojazdu z przyczepą o dopuszczalnej masie większej niż 750 kg.
- “D” pozwala z kolei na prowadzenie autobusów oraz ciągników rolniczych i pojazdów wolnobieżnych.
Kursy, badania i egzamin
Aby uzyskać odpowiednie uprawnienia, niezbędne będzie ukończenie kursu kwalifikacji wstępnej lub przyspieszonej, załatwienie profilu kandydata w odpowiednim urzędzie czy wydziale komunikacji, ukończenie kursu na daną kategorię prawa jazdy, przystąpienie do egzaminu państwowego i uzyskanie wyniku pozytywnego.
Aby zdobyć kategorię C, przystępując do kursu musimy mieć ukończone 18 lat i legitymować się świadectwem kwalifikacji wstępnej w wymiarze 280 godzin lekcyjnych szkolenia. Jeśli nie spełniamy tego wymogu, musimy mieć ukończone 21 lat i przejść kwalifikację wstępną przyspieszoną. Musimy też przedstawić orzeczenie lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów ciężarowych. Po zakończeniu szkolenia pozostaje zaliczenie państwowego egzaminu, składającego się z pytań testowych, sprawdzenia umiejętności podczas jazdy w ruchu drogowym oraz na placu manewrowym. Po uiszczeniu opłaty 100,50 PLN możemy wnioskować do odpowiedniego urzędu o zmianę prawa jazdy, które będzie uzupełnione o nową, zdobytą przez nas kategorię.
Aby uzyskać na nim zapis “kategoria C+E” musimy odbyć kurs praktyczny. Można to zrobić w tym samym czasie, co ten na kategorię C. Egzamin z kolei obejmuje wyłącznie zakres praktyczny z manewrów na placu i poruszania się zestawem w ruchu drogowym.
Jeśli chcemy uzyskać kategorię D, w większości przypadków będziemy musieli mieć ukończone 24 lata i posiadać prawo jazdy kategorii B. Niezbędne będzie też orzeczenie lekarskie i psychologiczne. Jeśli spełnimy te warunki, możemy w urzędzie założyć profil kandydata i zapisać się na kurs. Po jego ukończeniu musimy zdać egzamin państwowy. Oczywiście potrzebne będzie też świadectwo uzyskania kwalifikacji zawodowej po przebytym kursie z zakresu kwalifikacji. Jeśli mamy ukończone 21 lat oraz posiadamy takie świadectwo, możemy starać się o kategorię D uprawnień, jednak będziemy podlegać pewnym ograniczeniom. Nie będziemy mogli obsługiwać tras dłuższych niż 50 km do momentu ukończenia przez nas 23. roku życia. Aby pracować jako kierowca autobusu, niezbędne będzie wyrobienie książeczki kierowcy, wydawanej przez PWPW.
Odnowienie uprawnień
Każdy kierowca, który uzyskał świadectwo kwalifikacji zawodowej zobowiązany jest do jego odnowienia, jeśli nadal chce pracować zawodowo za kierownicą. Obowiązek ten trzeba spełnić co 5 lat – uczestnicząc w szkoleniu okresowym i uzyskując ponownie orzeczenie lekarskie oraz psychologiczne o braku przeszkód do wykonywania zawodu.
A może taksówka?
Posiadając kategorię B i mając ukończone 18 lat możemy pracować także jako taksówkarz. Musimy jednak przejść konieczne badania psychotechniczne. W niektórych przypadkach niezbędne jest też ukończenie kursu i zdanie odpowiedniego egzaminu (miejscowości powyżej 100 tysięcy mieszkańców, chociaż decyzje w tym zakresie dotyczą odpowiednich organów samorządu lokalnego).
Nie możemy też być osobami skazanymi za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub warunkom pracy i płacy, przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej i obyczajności. Musimy również posiadać odpowiednio przystosowany samochód, ale może być on dzierżawiony lub leasingowany.
Aby być kierowcą taksówki, nie musimy prowadzić działalności gospodarczej, jeśli mamy możliwość zatrudnienia w ramach umowy o pracę. Niezbędne będzie natomiast postaranie się w odpowiednim urzędzie o wydanie licencji na taksówkę, czyli licencji taxi.
Pomimo tego, że kursy i szkolenia do najtańszych nie należą, to warto potraktować je jako swego rodzaju inwestycję w przyszłość, gdyż według specjalistów rynek transportu i logistyki będzie dalej się rozwijać i oferować nowe miejsca pracy. Możliwości, aby zostać kierowcą zawodowym jest kilka, ale nie ma co ukrywać, że najlepiej zarobią ci z nas, którzy będą mogli pochwalić się najszerszymi kwalifikacjami.