Romans w pracy. Ups! Czy to częste zjawisko?

Romans w pracy. Ups! Czy to częste zjawisko?

Wiele badań wskazuje i uznaje romans w pracy za częste zjawisko obarczone ryzykiem dla obu stron. Warto dwa razy zastanowić się, czy romans w pracy wpłynie pozytywnie na życie, czy będzie pogrążeniem na polu zawodowym i osobistym. Miłość można znaleźć wszędzie, ale drugą, dobrze płatną pracę w jakiej można mieć zapewnione życie na lata – nie zawsze. 

Romans w pracy – obawy pracodawcy i pracownika

Pracodawcy widzą spore zagrożenie w romansowaniu. Romans w pracy powoduje zbyt silne emocje zakłócające codzienną pracę. Kłótnie i sprzeczki w związkach, pojawianie się zazdrości – o stanowisko pracy, awanse, innych pracowników płci przeciwnej, którzy mogą być konkurencją dla romansującej pary – z tym muszą zmagać się pracodawcy. To wszystko odbija się na całym zespole. Rozwiązywanie dodatkowych konfliktów między członkami firmy, nie jest dla żadnego pracodawcy potrzebne. 

W przypadku pracowników, główne obawy to ryzyko utraty pracy lub konieczność jej zakończenia – przy fiasku romansu. Oglądanie codziennie w pracy byłego partnera, nie należy do przyjemnych. Rozgoryczenie, żal czy złamane serce – to trudne do utrzymania emocje po rozstaniu. Kiedy stanowisko pracy i finanse są dla danej osoby korzystne, jest to bardzo duży cios i ciężar do udźwignięcia, że przez romans musi zakończyć dobrze prosperujące stanowisko.

Romansowanie w związkach

Inaczej postrzegany jest romans między singlami, inaczej romans w pracy z żonatą lub zamężną osobą. Tak skomplikowane relacje mają zawsze negatywne skutki. Ukrywanie romansu, kłamstwa, potajemne spotkania, ryzyko zniszczenia własnej opinii i reputacji, utrata stanowiska pracy, a nawet pogarda i potępienie ze strony otoczenia – nie jest to przyjemne i korzystne dla nikogo. Zdrada w pracy zawsze kończy się źle. 

Romans między pracodawcą a pracownikiem

Rozpoczynając romans, warto przemyśleć jego przesłanki i intencję drugiej strony. Nie zawsze taki romans jest podyktowany uczuciami, a konkretnie obranym celem do zrealizowania (przynajmniej jednej ze stron). Może to być chęć szybszego awansu, lub odskocznia od codziennego życia.

Związek między pracownikiem a pracodawcą, powoduje, że obie strony bardziej angażują  się w pracę. Chcą przebywać ze sobą jak najdłużej i spędzać ze sobą czas. Jest to korzystny aspekt, który napędza obie strony. Dla pozostałej części zespołu osoba będąca w roli pracownika, będzie traktowana z niesmakiem. Nie ze względu na sam romans, a obawy o faworyzowanie tej strony związku w poruszanych przedsięwzięciach firmowych, awansach, decyzjach o składzie grupy czy zadań kierowanych do poszczególnych osób. 

Nie musi mieć to żadnego przełożenia w rzeczywistości, ale grupa zawsze wyda opinie, którą uważa za najbardziej słuszną – ze swojego punktu widzenia (nie zawsze kierując się prawdą i faktami). Dlatego, chcąc kontynuować relację, która jest tego warta, decyzja o rezygnacji z pracy będzie prędzej czy później konieczna.

Dlaczego ludzie w pracy się w sobie zakochują?

Podstawowym powodem pojawienia się romansu w pracy jest przebywanie ze sobą przez wiele godzin dziennie. Trudne wyzwania, adrenalina związana z zadaniami mającymi krótki termin realizacji, wspólne projekty, wysiłek – to zbliża najbardziej.

To w pracy poznajemy i spotykamy nowych ludzi, którzy trafiają do grona znajomych, przyjaciół lub tworzy się na ich podstawie miłość. To w pracy można zobaczyć i dostrzec w czym dana osoba jest dobra, a w czym sobie nie radzi. Można zauważyć jak zachowuje się w grupie, jakie ma relacje z innymi ludźmi. Czy jest pomocna, czy miesza się w konflikty i intrygi. To ważne informacje przy budowaniu wszelkich relacji związkowych.

Romans w pracy – atuty

Możliwość stałego kontaktu z partnerem to największy atut romansowania w pracy. Miłość uskrzydla i dodaje energii do pracy, więc daje także przyjemność związaną z przychodzeniem do miejsca wspólnych spotkań. Kumulacja energii jest zatem dobrze wykorzystana, a pozytywny nastrój sprzyja rozwiązywaniu wszelkich zadań i obowiązków na stanowisku jakie się wykonuje. Wokół pracy można ułożyć swoje życie osobiste, bez znacznego wysiłku.

Romans w pracy – wady

Romans w pracy, który z pozoru wydaje się interesujący, wielokrotnie pokazuje, że przynosi więcej szkód niż pożytku. Do głównych wad romansowania w pracy zalicza się złamane serce w przypadku nieudanej relacji. Wpływa to na decyzje zmiany pracy, rezygnacji z niej lub utraty. Negatywne emocje zaczynają zaburzać codzienne wykonywanie obowiązków, a tłumiące się uczucie związane z rozstaniem, wpływają na cały zespół firmy. Pojawiają się rozczarowania, urażona duma, poczucie zdrady, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Codzienne patrzenie na byłą miłość, dodatkowo pogarsza sytuację. Pojawiają się kłótnie, niesnaski, podział zespołu na dwie grupy – które stają po przeciwnej stronie romansowego konfliktu. W grupie pojawiają się plotki. Jedna strona oskarża, druga jest oskarżana. Jedna strona wydaje opinie, druga ma zniszczoną reputację. Tak czy inaczej – kończy się źle. Pracodawca ostatecznie zostaje bez jednego lub dwóch pracowników, musi przywrócić porządek w funkcjonowaniu grupy lub wymienić ją na nową kiedy konflikt nie jest już możliwy do rozstrzygnięcia. Praca ostatecznie nie jest wykonana jak należy, a romans przeszedł przez firmę jak burza i zostawił same ruiny.