Harmonogram porządków w domu – pomagamy odgruzować Twoje mieszkanie!

Harmonogram porządków w domu – pomagamy odgruzować Twoje mieszkanie!

Obowiązki domowe nie są naszym ulubionym zajęciem. Sprzątanie i pranie zajmuje dużo czasu, jeśli nie robimy tego regularnie. Warto więc przygotować własny harmonogram porządków w domu, który ułatwi nam to zadanie. Sprawdź, jak odgruzować Twoje mieszkanie w kilku krokach.

Przygotowując się do stworzenia harmonogramu porządków w domu, musimy odpowiedzieć sobie wcześniej na kilka ważnych pytań, które pomogą nam stworzyć najskuteczniejszy plan działania. Każda rodzina ma bowiem inny styl życia, przyzwyczajenia, potrzeby i oczekiwania. A to wszystko ma duży wpływ nie tylko na sposób, w jaki wykorzystujemy na co dzień naszą przestrzeń, ale także na ilość bałaganu, jaką robimy.

KROK 1: Określenie potrzeb i oczekiwań – pytania pomocnicze

  • Z ilu pomieszczeń składa się nasze mieszkanie lub dom? Czy przynależy do nich taras, balkon lub ogród?
  • Z ilu osób składa się nasze gospodarstwo domowe? Czy są w nim dzieci, osoby z niepełnosprawnością, seniorzy lub zwierzęta? Czy któryś z domowników choruje na alergię, astmę lub inną chorobę, która wpływa na konieczność częstego sprzątania?
  • Czy regularnie przygotowujemy posiłki w domu?
  • Jakie sprzęty małego i dużego AGD posiadamy? Jakiego czyszczenia i pielęgnacji potrzebują? Jakie są zalecenia producenta w tej sprawie?
  • Czy posiadamy w domu rośliny? Jakiej opieki potrzebują?

KROK 2: Obowiązki domowe z podziałem na kategorie

Przykładowe zadania nie muszą być takie same dla wszystkich. Nasze mieszkania i domy nie są przecież identyczne, dlatego można dowolnie modyfikować poniższe listy. Mają one jedynie na celu pokazanie, ile mniejszych czynności wymaga dbanie o czystość w danym pomieszczeniu. Nie da się ukryć – jest tego sporo!

KUCHNIA:
  • mycie naczyń lub ładowanie zmywarki
  • odkładanie czystych naczyń do szafek
  • mycie blatów
  • zamiatanie podłogi
  • mycie podłogi
  • odkurzanie (np. szafek)
  • wyrzucanie śmieci
  • czyszczenie małego i dużego AGD (np. lodówki, tostera, mikrofalówki, ekspresu do kawy, czajnika, pralki, zmywarki)
  • mycie okien
  • tygodniowy przegląd lodówki – wyrzucanie zepsutej żywności
  • odkamienianie czajnika
ŁAZIENKA:
  • mycie wanny lub kabiny prysznicowej i brodzika
  • mycie sedesu i bidetu
  • mycie podłóg
  • mycie luster
  • mycie umywalki
  • wymiana ręczników
  • odkurzanie (np. szafek)
  • zamiatanie podłogi
  • mycie kafelków na ścianach
  • mycie okien
SALON I JADALNIA:
  • zamiatanie podłogi
  • mycie podłogi
  • odkurzanie kanapy i foteli
  • odkurzanie telewizora i innych sprzętów elektronicznych (np. konsoli do gier, DVD, dekodera, głośników)
  • mycie stołu
  • mycie okien
  • odkurzanie (np. półek z książkami)
SYPIALNIA:
  • wymiana pościeli
  • zamiatanie podłogi
  • mycie podłogi
  • porządki w szafie z ubraniami
  • mycie luster
  • mycie okien
  • odkurzanie (np. mebli, książek)
KORYTARZ:
  • zamiatanie podłogi
  • mycie podłogi
  • wycieranie kurzu (np. z lustra, szafki)
  • mycie okien
POKOJE DZIECI:
  • zamiatanie podłogi
  • mycie podłogi
  • odkurzanie (np. na półkach)
  • wymiana pościeli
  • porządki w szafach z ubraniami
  • porządki w zabawkach i książkach
  • mycie okien
INNE POMIESZCZENIA:
  • zamiatanie, mycie podłóg i odkurzanie w kotłowni
  • zamiatanie, mycie podłóg i odkurzanie w spiżarni
  • dbanie o czystość rynien wokół domu
  • zamiatanie i mycie balkonu lub tarasu
UBRANIA I INNE TEKSTYLIA:
  • wkładanie ubrań do pralki
  • rozwieszanie prania na suszarce lub uruchamianie suszarki bębnowej
  • składanie suchego prania
  • prasowanie ubrań
  • odkładanie wypranego prania do szaf
  • pranie ręczników
  • pranie pościeli
  • odkurzanie dywanów
  • pranie firan
ROŚLINY:
  • podlewanie
  • obrywanie suchych liści
  • kontrolowanie stanu ziemi w doniczkach
  • stosowanie odżywek dla roślin
  • odkurzanie liści
ZWIERZĘTA:
  • czyszczenie misek do wody i karmy
  • pranie legowiska
  • pielęgnacja sierści i uszu
  • sprzątanie klatki
  • kąpiel
  • obcinanie pazurów
  • wizyty weterynaryjne
  • wyprowadzanie na spacer
  • wspólna zabawa

KROK 3: Ustalenie częstotliwości

Biorąc pod uwagę nasze możliwości czasowe oraz potrzeby związane z porządkiem w domu, możemy przejść do ustalenia częstotliwości wykonywania poszczególnych zadań. Nie w każdym domu naczynia trzeba myć codziennie lub prać kilka pralek ubrań w tygodniu. Wszystko zależy od ilości domowników i ich wieku, a także tego, czy posiadamy zwierzęta. Dla wielu z nas drobny kurz na szafkach czy podłodze nie stanowi wielkiego problemu, a okna myjemy dwa razy do roku. Jednak dla części osób idealny porządek w domu jest konieczny do poczucia szczęścia lub wymaga tego stan zdrowia któregoś z domowników (np. alergia).

Nie da się odpowiedzieć wprost, jak często należy wykonywać dany obowiązek domowy. Trzeba robić je po prostu tak często, jak wymaga tego sytuacja. Wzięcie pod uwagę przyzwyczajeń domowników pozwoli nam jednak przewidzieć, co jaki czas musimy wstawić zmywarkę lub pralkę, aby bałagan nie narastał. To samo dotyczy innych zadań. Niektóre musimy robić codziennie lub co dwa dni, inne wystarczy odbębnić raz w tygodniu lub raz w miesiącu. Wszystko zależy wyłącznie od dynamiki naszej rodziny.

KROK 4: Przypisanie zadań do konkretnych domowników

Jeśli mieszkamy razem z innymi, to świetnie sprawdzi się w takim przypadku podział zadań między wszystkich domowników. Dbanie o czystość w domu to przecież wspólny wysiłek. Wyznaczenie konkretnej osoby do dbania o dany obszar mieszkania ułatwia panowanie nad rozrastającym się nieporządkiem. Poczucie odpowiedzialności jest większe, podobnie jak motywacja. Warto wziąć pod uwagę także możliwości fizyczne, wiek i preferencje członków naszej rodziny, aby sprzątanie zajmowało jak najmniej czasu i było efektywne.

KROK 5: Stworzenie skutecznego harmonogramu porządków

Mając za sobą wszystkie poprzednie kroki, możemy przejść do ostatniego. Harmonogram najlepiej przygotować w formie papierowej i elektronicznej. Wydrukowany plan dobrze jest powiesić w widocznym dla każdego domownika miejscu, na przykład na lodówce. W wersji mobilnej możemy zaglądać do niego na naszym smartfonie czy komputerze. Bywa to przydatne podczas organizowania swojej pracy z wyprzedzeniem.

Nasze obowiązki domowe podzielmy na 4 kategorie z uwagi na ich częstotliwość:

  • do wykonania codziennie lub co dwa dni
  • do zrobienia raz w tygodniu
  • do załatwienia raz na dwa tygodnie
  • do realizacji raz w miesiącu

Podstawą każdego skutecznego działania jest przemyślany i dobry plan. Wystarczy raz przyłożyć się do tego zadania, aby ułatwić sobie dbanie o porządek w domu. Regularne sprzątanie pozwoli nam utrzymywać czystość na dłużej i powstrzymać narastający bałagan. Pamiętajmy, aby w harmonogramie uwzględnić wszystkich domowników. Nawet małe dzieci mogą brać udział we wspólnym wysiłku. Wystarczy jedynie dostosować obowiązki do ich możliwości.