Jak pomagać dziecku w wieku przedszkolnym w jego rozwoju?

Jak pomagać dziecku w wieku przedszkolnym w jego rozwoju?

Za przedszkolaki uznaje się dzieci od trzeciego do siódmego roku życia. Jest to bardzo wrażliwy okres, w którym intensywnie rozwijają się i dojrzewają różne struktury w mózgu, a także czas nabywania wielu ważnych kompetencji. Sprawdź, jak pomagać dziecku w wieku przedszkolnym w jego rozwoju, aby przebiegał on harmonijnie i bezproblemowo.

Dzieci w wieku przedszkolnym dzieli się zazwyczaj na trzy osobne grupy, które charakteryzują się trochę innymi możliwościami rozwojowymi. Wszystkie jednak łączy to, że znajdują się w takiej fazie swojego życia, gdzie ich mózgi są chłonne jak gąbka. Przedszkolaki chcą poznawać swoje otoczenie poprzez eksperymenty i bezpośredni kontakt, są ciekawe świata i żądne nowej wiedzy. Najlepiej zapamiętują informacje i uczą się najróżniejszych umiejętności podczas zabawy, która stanowi na tym etapie  ich podstawową aktywność. Ich koncentracja jest jednak krótka, a uwaga szybko się rozprasza, dlatego sposobem na każdego przedszkolaka jest przede wszystkim ruch. Dowiedz się, jak pomagać dziecku w wieku przedszkolnym w jego rozwoju, aby przebiegał bez zakłóceń.

JAK UCZĄ SIĘ PRZEDSZKOLAKI?

Planując wspieranie wszechstronnego rozwoju naszego dziecka musimy zacząć od podstaw, czyli poznania charakterystyki tego wieku oraz sposobu, w jaki uczy się i zapamiętuje przedszkolak. Dopiero wtedy będziemy w stanie tak zorganizować jego przestrzeń czy aktywności, aby nasze działania były skuteczne i pomocne. Najważniejszą rzeczą, jaką musimy sobie przyswoić jest to, że małe dzieci uczą się najlepiej przez zabawę, w ruchu, poprzez bezpośrednie doświadczanie świata i zawsze towarzyszące im emocje.

Mamy do wyboru trzy strategie, które umożliwiają nam kształtowanie i doskonalenie najróżniejszych kompetencji naszych pociech oraz wpływanie na ich rozwój emocjonalny i społeczny. Są to: naśladownictwo, modelowanie i identyfikowanie. Najmłodsze dzieci uznają bowiem swoich rodziców, rodzeństwo, najbliższą rodzinę, a następnie także nauczycieli za wzór do naśladowania. Powielają ich zachowania, z wiekiem ucząc się dostosowywania ich do swoich potrzeb. Starsze przedszkolaki natomiast są już w stanie utożsamiać się także z poglądami czy postawami dorosłych, przyswajając je i uznając za swoje.

ROZWÓJ RUCHOWY I AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Regularne zażywanie aktywności ruchowej jest podstawą nowej piramidy zdrowego stylu życia. Ruch jest bowiem odpowiedzialny nie tylko za naszą dobrą kondycję fizyczną, ale także psychiczną. Przeciwdziała różnych chorobom cywilizacyjnym, takim jak otyłość, cukrzyca, miażdżyca czy depresja. Zwłaszcza zabawy ruchowe na świeżym powietrzu są wskazane dla dzieci w każdym wieku, ponieważ dodatkowo będą dbać o ich silną odporność. Są również idealną okazją do pozbycia się nadmiaru energii i emocji, wyciszenia i odprężenia. Możemy przebierać w dyscyplinach sportu i rodzajach rekreacji, dlatego bez względu na zasobność naszego portfela, czy ilość czasu wolnego i własne preferencje, z pewnością znajdziemy coś odpowiedniego dla naszej rodziny.

ROZWÓJ MOWY I ĆWICZENIA APARATU MOWY

Mało z nas zdaje sobie sprawę, że za prawidłowy rozwój mowy i wysoką sprawność aparatu mowy odpowiadają takie podstawowe rzeczy, jak codzienny jadłospis, czytanie na dobranoc czy sposób karmienia w wieku niemowlęcym. Wielu logopedów bije dziś na alarm, że uboga dieta, pełna miękkich potraw, które nie wymagają długiego żucia lub gryzienia, przyczyniają się do coraz większych problemów przedszkolaków z prawidłową wymową głosek. Podobnie jak źle dobrane smoczki czy wieloletnie picie mleka z butelki. Aby zapewnić naszym pociechom jak najlepszy start, musimy więc dbać nie tylko o ich różnorodny jadłospis, ale także znaleźć czas na to, aby dużo im czytać. Słuchanie opowiadań i wierszy rozwija bowiem nie tylko ich wyobraźnię, czy doskonali słuch, ale również wpływa na bogaty zasób słownictwa i znajomość polskich struktur gramatycznych.

ROZWÓJ GRAFOMOTORYCZNY I ZABAWY PLASTYCZNE

Aby po ukończeniu przedszkola nasze dziecko było w stanie kreślić piękne litery polskiej kaligrafii, to nie wystarczy do tego nudne pisanie szlaczków w zeszycie. Za wysoką sprawność manualną i dobrą grafomotorykę odpowiadają bowiem lata zabaw plastycznych i sensorycznych. I nie chodzi tutaj wyłącznie o rysowanie, malowanie czy staranne kolorowanie, ale o takie aktywności, jak wycinanie, lepienie z modeliny i plasteliny, ugniatanie ciasta na pizzę czy nawlekanie koralików na sznurek. 

Nie zapominajmy jednak o znaczeniu wyobraźni i kreatywności, które również należy wspierać od najmłodszych lat. Stanowią bowiem ważny element wszechstronnego rozwoju. Wielu dorosłych za podobne szkolenia płaci setki lub tysiące złotych, ponieważ edukacja szkolna odarła ich z tych umiejętności. Dbajmy więc o to, aby nasze pociechy miały na co dzień wiele okazji do rozwijania swojego innowacyjnego myślenia oraz wyobraźni.