Jak sprzedawać przez internet?

Jak sprzedawać przez internet?

Każdy przedsiębiorca potrzebuje klientów, aby zarabiać. Im ich więcej, tym większe nasze zyski. Internet daje nam obecnie wiele możliwości, z których możemy skorzystać, aby rozwijać swój własny biznes. Sprawdź, jak sprzedawać online.

Sprzedaż online jest w obecnych czasach jedną z najpopularniejszych form prowadzenia własnego biznesu. Wszystko za sprawą pandemii koronawirusa, która przyczyniła się do ogromnego zainteresowania klientów tym rodzajem nabywania produktów i usług. Oto co musisz wiedzieć, aby wybrać najlesze opcje dla swojej firmy.

Własny sklep internetowy

Sprzedaż produktów i usług przez własny sklep online jest najlepszą opcją dla każdego przedsiębiorcy, ponieważ nie ponosimy z tego tytuły takich dodatkowych kosztów, jak opłaty czy rabaty udzielane naszym dystrybutorom lub pośrednikom. Mamy wiele możliwości do wyboru. Do najpopularniejszych w Polsce platform sklepów online należą:

  • WooCommerce
  • PrestaShop
  • Shoper
  • Shoplo
  • SOTE
  • RedCart
  • IAI Shop
  • Magento
  • osCommerce

Rozwijanie i reklamowanie swojego miejsca w sieci wymaga jednak dużo czasu, specjalistycznej wiedzy i pieniędzy. Zanim uda nam się przebić na pierwsze miejsca w wyszukiwarkach i ściągnąć do siebie wystarczająco wielu klientów, warto na początek wziąć pod uwagę możliwość sprzedaży swoich towarów w Internecie poprzez inne kanały.

Jak działają platformy sprzedażowe i serwisy aukcyjne?

Doświadczeni właściciele firm wiedzą, że jedną z najlepszych stategii na osiągniecie sukcesu jest sprzedaż wielokanałowa. Docierając do różnych grup odbiorców maksymalizujemy bowiem swój zysk. Platformy sprzedażowe (tzw. marketplace) i serwisy aukcyjne umożliwiają nam wystawianie własnych ofert na ich stronach za dodatkową opłatą lub prowizją. To świetne rozwiązanie dla osób, które stawiają pierwsze kroki w sprzedaży. Zyskujemy dzięki nim dostęp do milionów ludzi, którzy mogą być zainteresowani naszymi produktami lub usługami.

Zarówno platformy sprzedażowe, jak i serwisy aukcyjne, mogą działać w różnych modelach. Trzy podstawowe to B2B, B2C i C2C. Większość z nich łączy je ze sobą, pozwalając na sprzedaż osobom prywatnym i firmom, stając się miejscem wielu możliwości.

  • B2B – z ang, business to business, czyli sprzedaż pomiędzy przedsiębiorstwami
  • B2C – z ang. business to consumer, czyli sprzedaż pomiędzy przedsiębiorstwem a klientem indywidualnym
  • C2C – z ang. consumer to consumer, czyli sprzedaż pomiędzy osobami prywatnymi

Najlepsze portale sprzedażowe i serwisy aukcyjne:

  • ALLEGRO

Jest najpopularniejszym w Polsce portalem sprzedażowym, które oferuje również możliwość wystawiania produktów na aukcji. W 2020 roku ponad 64% zasięgu na rynku e-commerce należało do Allegro. Właśnie dlatego, nawet wysokie opłaty prowizyjne, nie odstraszają sprzedawców. Dostęp do grona potencjalnych klientów rzędu 17,5 miliona jest bowiem ogromnym asem w rękawie tej platformy.

  • OLX

To portal ogłoszeniowy, gdzie możemy wstawić na sprzedaż zarówno swoje produkty, jak i usługi. Jego ogromną zaletą jest fakt, że poza wybranymi kategoriami, dodawane przez nas oferty nie są obciążone dodatkowymi opłatami. Każdy użytkownik biznesowy tego serwisu posiada także pulę darmowych ogłoszeń, z których może skorzystać w ramach pewnych ograniczeń. W przypadku ofert poza tym pakietem, płatności dokonuje się przelewem lub przez SMS za wystawienie każdego przedmiotu na sprzedaż.

  • EMPIK PLACE

Wystawiając swoje produkty na Empik Place, uzyskujemy dostęp do milionów użytkowników. Na dzień dzisiejszy w programie uczestniczy ponad 2500 aktywnych sprzedawców. Model rozliczeń prowizji jest bardzo konkurencyjny, ponieważ nie jest pobierana żadna opłata aktywacyjna czy abonament.

  • AMAZON

Jeden z najbardziej znanych marketplace’ów dla film i osób prywatnych.

W Polsce dostępny jest dopiero od 2021 roku, ale obserwując jego popularność na świecie, możemy oczekiwać podobnego sukcesu na naszym gruncie. Aby sprzedawać swoje produkty na Amazonie, musimy wybrać jeden z planów sprzedaży – indywidualny lub profesjonalny oraz płacić prowizję od dokonywanych przez nas transakcji.

  • ETSY

To miejsce wyłącznie dla producentów rękodzieła i przedmiotów vintage. Jest to jednak jednym z powodów, przez które Etsy to wyjątkowa platforma sprzedażowa. Ceniona jest tu zwłaszcza unikalność projektów oraz  wysoka jakość wykonania. Za wystawiane przez nas produkty pobierana jest prowizja od sprzedaży, natomiast opłatą za przelew płatności oraz reklamę, zostaniemy obciążeni dopiero po jej finalizacji.

  • ZALANDO PARTNER

To program partnerski stworzony z myślą o markach i sprzedawcach modowych. Obecnie jest ich ponad 4000. Zyskują w ten sposób dostęp do 46 milionów klientów, na 23 europejskich rynkach. Obsługą zakupów i płatności zajmuje się Zalando, co bardzo ułatwia współpracę pomiędzy firmami.

  • CENEO KUP TERAZ

Ceneo jest najpopularniejszą porównywarką cen, z której korzystają Polacy. Miesięcznie odwiedza ją ponad 23 miliony użytkowników. Oferta dla firm polega na możliwości dodawania swoich produktów z opcją “Kup Teraz”. Rejestracja w programie jest szybka, prosta i bezpłatna, a do tego nie wymaga podpisania umowy czy płacenia za abonament. Prowizje pobierane są dopiero po zakończeniu sprzedaży i należą do jednych z najniższych na rynku.

eBAY

Działa podobnie, jak polskie Allegro, czyli oferuje swoim użytkownikom zarówno możliwość sprzedaży produktów od ręki, jak i wystawiania ich na licytacji. Wszedł na nasz rynek już w 2005 roku, ale nie należy do najpopularniejszych portali sprzedażowych. Wszystko za sprawą tego, że dedykowany jest raczej klientom zagranicznym. Jeśli jednak dotarcie do ludzi z innych krajów jest naszym celem, to z pewnością eBay jest odpowiednim miejscem dla produktów, które sprzedajemy.

Sprzedaż produktów przez kanały w mediach społecznościowych

FACEBOOK

Możemy sprzedawać swoje produkty na Facebooku na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest korzystanie z zakładki Sklep, w której znajdują się dodane przez nas oferty, a klienci są przekierowywani bezpośrednio do naszego sklepu online, aby sfinalizować zakupy. Drugą opcją jest sprzedaż w grupach tematycznych, gdzie użytkownicy ustalą między sobą, na przykład w wiadomościach prywatnych, w jaki sposób i na jakich zasadach dokonać płatności za zakupiony przedmiot. Facebook nie pośredniczy w tym w żaden sposób, ale wystawiane przez nas ogłoszenia są darmowe.

INSTAGRAM

Posiadając konto firmowe na Instagramie, możemy kierować klientów do zrobienia zakupów bezpośrednio w naszym sklepie internetowym. Sprzedawane produkty oznacza się nie tylko w postach ze zdjęciami i filmami, ale także w relacjach. Na naszym profilu pojawi się również zakładka Sklep, do której będziemy mogli dodać swoje oferty wraz z cenami. Wszelkie transakcje finansowe odbywają się jednak poza Instagramem.

Decydując się na sprzedaż w Internecie, mamy mnóstwo opcji do wyboru. W wielu miejscach bowiem możemy dodawać nasze ogłoszenia, a tym samym docierać do większej liczby klientów. Własny sklep internetowy, portale sprzedażowe i social media to dziś prawdziwe minimum, aby zapewnić swojej działalności maksymalną szansę na sukces.