Choć reklama w internecie towarzyszy nam od dawna, to jednak zjawisko biznesowego wykorzystania społeczności skupionej wokół konkretnych jego użytkowników do celów reklamowych jest stosunkowo młode. Ta forma dotarcia do klientów dynamicznie się rozwija. I to nie bez powodu. Sprawdź, co warto wiedzieć o Influencer Marketingu?
Internet przyzwyczaił nas do sporej ilości reklam, które atakują nas z każdej strony. Nie wszystkie z nich jednak są tak oczywiste, że rozpoznamy je na pierwszy rzut oka. To właśnie influencer marketing jest miejscem, gdzie największe znaczenie ma moralność i uczciwość. Bycie osobą na świeczniku, cieszącą się dużą popularnością odbiorów i ich zaufaniem niesie ze sobą również wielką odpowiedzialność. Życie z reklamowania i polecania produktów innych firm jest bardzo dochodowe, jednak trzeba robić to z głową. Oto co musisz wiedzieć na ten temat.
Czym jest influencer marketing?
W prostych słowach powiedzieć można, że jest to po wykorzystanie potencjału reklamowego grupy użytkowników internetu, skoncentrowanej wokół osoby, która poprzez swoją działalność w mediach społecznościowych, na blogu czy we vlogu, ma na nie określony wpływ. Przy czym kluczowa jest tu właśnie relacja ze społecznością, oparta na zaufaniu i wierze w to, że promowane przez daną osobowość internetową produkty, są warte polecenia.
Kto to jest influencer?
To osoba, która ma wpływ na opinie, wybory zakupowe czy sposób postrzegania świata przez innych. Nazwa wywodzi się od słowa “influence”, które w języku angielskim oznacza właśnie wpływ. W marketingu internetowym wykorzystywany jest w najróżniejszy sposób. Do sprzedaży czy promowania produktów, zachęcania do udziału w akcjach społecznych, ale także zmieniania światopoglądów. Influencerzy cieszący się dużym zaufaniem swoich odbiorców mogą bowiem nie tylko na nich zarabiać. Swoją popularność często wykorzystują również w dobrych celach, pomagając chorym dzieciom czy zwierzętom w potrzebie.
Na czym dokładnie polega influencer marketing?
Nie chodzi w tym jedynie o chęć naśladownictwa kogoś znanego i popularnego przez sam fakt jego istnienia. Owszem, zdarzają się takie przypadki, zwłaszcza w branży beauty czy modowej, jednak zdecydowana większość influencerów ma całkowicie inny sposób działania. Nad budowaniem swojej grupy odbiorców pracowali bowiem często latami. Dostarczając treści o wysokiej wartości, zaskarbili sobie szacunek i zaufanie wiernego grona użytkowników. Dzięki temu fani liczą się z ich zdaniem i opinią.
Komunikację pomiędzy influencerami i odbiorcami ułatwia fakt, że internet daje nam dziś możliwość tworzenia bliskich relacji na odległość. Wzajemne interakcje w postaci wymiany komentarzy, grupowych czatów czy transmitowania na żywo sprzyjają poczuciu więzi. Tę łatwo jest wykorzystać, jeśli trafi w złe ręce. Jeśli jednak zachowana zostaje transparentność reklamy, a dany twórca internetowy ryzykuje swoim wizerunkiem promując dany produkt czy usługę, to pozostaje nam wierzyć, że są tego warte.
Czy ta forma reklamy jest skuteczna?
Gdyby nie była, to zainteresowanie influencer marketingiem nie rosłoby w tak szybkim tempie, a firmy nie miałyby ochoty płacić grubymi plikami banknotów za kilka pozytywnych słów o swoim produkcie, za jego test czy lokowanie w zdjęciach lub filmikach celebrytów. Powodem skuteczności tego typu reklamy jest przede wszystkim zaufanie społeczne, jakim cieszą się najpopularniejsi influencerzy, ich prestiż oraz renoma. Wielu z nich dąży bowiem do tego, aby wyspecjalizować się w jednej dziedzinie i zostać w niej ekspertem. Stawiają na swoją wiedzę, autentyczność i wiarygodność.
Rozterki natury etycznej
Różne organizacje, a nawet instytucje państwowe, niejednokrotnie zgłaszały swoje zastrzeżenia do takiego sposobu reklamy. Wielu influencerów nie informowało bowiem fanów o tym, że za polecenie danego produktu otrzymywało pokaźne wynagrodzenie. Niektórzy mogli więc poczuć się oszukani. Wierzyli bowiem w autentyczność kogoś, z kim w jakiś sposób się identyfikowali. Nie oceniamy, czy jest to burza w szklance wody czy też nie, ale mimo wszystko należy pamiętać o tym, że reklama trefnego produktu może oznaczać prawdziwy koniec kariery w tej branży. Dobry i przedsiębiorczy influencer nie może więc sobie na to pozwolić. Wielu z nich otwarcie informuje o reklamach i sponsorowanych poleceniach, które umieszczają w materiałach na blogach, różnych social mediach, czy też w filmikach na YouTube.
Ile to kosztuje?
Wszystko zależy od branży czy środka przekazu, ale przede wszystkim od zasięgu danego influencera. Ci, którzy nie mogą pochwalić się dziesiątkami czy setkami tysięcy odbiorców, często godzą się na współpracę barterową lub za stosunkowo niewielkie pieniądze, sięgające od kilkuset złotych w górę. Tę najwyższą granicę trudno jednak oszacować, ponieważ o realnych zarobkach w marketingu internetowym nie mówi się zbyt głośno. Jedno wiemy na pewno. Najlepsi influencerzy są milionerami i nie narzekają na brak nowych zleceń.
Influencer marketing stał się ostatnimi laty bardzo pożądaną formą reklamy również w Polsce. Nic w tym dziwnego, ponieważ dzięki niemu można trafić z odpowiednim komunikatem do wyselekcjonowanej grupy odbiorców. To natomiast zwiększa szanse na wzrost sprzedaży i intensyfikację zysków przez różne przedsiębiorstwa. Z tego stanu rzeczy cieszą się również sami influencerzy, którzy dzięki tej pracy mogą żyć na naprawdę niezłym poziomie, a kolejnych ofert płatnych współprac nie brakuje.