Wielu z nas pamięta jeszcze czasy Epulsa, Grona i Naszej Klasy. Wszystkie łączy jedno – już dawno przestały istnieć. Ich miejsce zajęły nowe media społecznościowe, a wraz z nimi przyszedł szereg narzędzi dla biznesu. Dziś każdy przedsiębiorca chce być widoczny w Internecie. Sprawdź, czy warto pracować w branży social media.
Dawniej media społecznościowe pełniły w największym stopniu dokładnie tę funkcję, na którą uwagę zwraca ich nazwa. Dziś natomiast są potężnym narzędziem reklamowym, dającym firmom bezpośredni dostęp do potencjalnych klientów. Nie dziwi więc fakt, że szukają one wyspecjalizowanych osób, które je rozumieją i potrafią wykorzystać do celów biznesowych. Sprawdźmy, czy jednak jest to gra warta świeczki.
Media społecznościowe kiedyś a dziś
Kiedy moda na social media dopiero wchodziła do Polski, możliwość ich wykorzystania w celach reklamowych nie była aż tak oczywista jak dziś. Co ciekawe, w naszym kraju inne portale tego typu funkcjonowały znacznie wcześniej od tych obecnie najpopularniejszych. Czas Epulsa, Naszej Klasy czy Grona już minął. Wszystko za sprawą Facebooka, którego pojawienie się na świecie zmieniło cały rynek. Otworzyło także wiele drzwi, również do marketingu internetowego czy działań promocyjnych w mediach społecznościowych. Kanały na SM są obecnie chętnie wykorzystywane przez różne podmioty, jako potężne narzędzie reklamowe. Dotyczy to nie tylko małych i dużych przedsiębiorców, ale także instytucje publiczne czy NGO.
Reklama i wizerunek
Każde medium społecznościowe ma swoją specyfikę i zasady działania, ale w ogólnym ujęciu sprowadzić je można do wspólnego mianownika o nazwie “zasięgi”. Jesteśmy usatysfakcjonowani, kiedy nasze działania w SM przyciągają spore rzesze odbiorców. Mamy poczucie, że robimy coś wartościowego, czym możemy podzielić się z innymi. To jedna strona medalu. Przedsiębiorstwa również mogą tworzyć konta firmowe i skupiać wokół siebie konkretnych odbiorców. Ale nie dla samej satysfakcji. Tu liczy się wizerunek i nakręcenie sprzedaży poprzez promocję swoich produktów czy usług. Te można wyśrubować jeszcze bardziej korzystając w umiejętny sposób z płatnych funkcji w zakresie reklamy. Żeby osiągnąć te cele, potrzebni są jednak odpowiedni specjaliści.
Nie dla każdego
Aby zostać specjalistą w tej branży, nie wystarczy wiedzieć, jak obsługiwać dane social media w podstawowym zakresie. Biznes wymaga o wiele więcej. Pożądane na takich stanowiskach są także umiejętności obróbki grafiki czy wideo, lekkie pióro, zrozumienie ogólnych procesów społecznych oraz wiedza z dziedziny marketingu, a w szczególności reklamy. Wysoko cenione są również odpowiednie zdolności komunikacyjne, dzięki którym łatwiej przychodzi odpowiednia interakcja z odbiorcami działań w SM.
Agencje, etat czy własna działalność
Wiele zależy od specyfiki danego miejsca pracy. W zasadzie większość agencji reklamowych świadczy dziś usługi polegające na obsłudze kont firmowych w social mediach. To właśnie one zatrudniają znaczną część specjalistów, którzy prowadzą konta klientów zewnętrznych w różnych mediach społecznościowych. Zazwyczaj pracuje tam cały zespół osób, w którym działania dzieli się pomiędzy jego członków. Możemy spotkać copywriterów, którzy opracowują treści wpisów i artykułów oraz grafików, którzy pilnują, aby materiał wizualny był na najwyższym poziomie. Nie brakuje także specjalistów od płatnych reklam czy kampanii w Google.
Choć w tych bardziej znanych agencjach idzie zarobić całkiem nieźle, to potrzebna jest spora elastyczność. Zespół obsługuje bowiem zazwyczaj kilku klientów w tym samym czasie. Biorąc pod uwagę liczbę osób, którą trzeba potem wynagrodzić za pracę sprawia, że najczęściej zarobki nie będą tu tak wysokie, jak stanowisko specjalisty od SM w konkretnej firmie. Minusem drugiego rozwiązania jest jednak to, że pracując sami, stajemy się najczęściej “człowiekiem – orkiestrą” od wszystkiego. Nasza wiedza i umiejętności muszą więc być na tyle duże, aby umożliwiły nam samodzielne prowadzenie działań od a do z.
Influencerzy i streamerzy
Zupełnie innym podejściem do wykorzystania mediów społecznościowych do zarabiania pieniędzy jest zbudowanie wokół siebie szerokiej grupy odbiorców i własnego, atrakcyjnego wizerunku, a następnie prezentowanie produktów zainteresowanych podmiotów wśród swojej społeczności. Możemy także wyświetlać reklamy, na przykład na swoim blogu czy w materiałach wideo. Jest to zupełnie inna koncepcja i charakter wykorzystania SM do celów biznesowych niż zatrudnienie, ale dająca dziś realne możliwości dobrego zarobku.
Czy to się opłaca?
Struktura stanowisk związanych z mediami społecznościowymi jest bardzo zróżnicowana. Podobnie jest z zakresem wynagrodzenia w tej branży. Wiele zależy bowiem od polityki danej firmy czy agencji, zaangażowania konkurencji w działania na polu SM czy naszego własnego doświadczenia i renomy. W dużych agencjach idzie zarobić całkiem sporo, jednak korzystniej wydaje się wypadać zatrudnienie w konkretnej firmie, dla której będziemy bezpośrednio obsługiwać różne kanały komunikacji. To wymagające zajęcie, ale pozwalające według niektórych źródeł zarobić ponad 10 tys. PLN miesięcznie. W większości przypadków musimy być jednak przygotowani nawet na połowę tej stawki.
Korzystniejsze finansowo może okazać się szukanie klientów na własną rękę, w ramach działalności gospodarczej. Prowadzenie firmy to nie jest jednak łatwe zadanie, szczególnie jeśli dopiero zaczynamy. W tej branży liczą się bowiem opinie zadowolonych klientów i ugruntowana pozycja wśród innych specjalistów. Musimy pamiętać, że konkurencja jest bardzo silna. Nie brakuje doświadczonych wyjadaczy, którzy przez lata pracowali na swoją wysoką pozycję i popularność.
Jeśli natomiast myślimy o tematyce influence albo stream, potrzebujemy oryginalnego pomysłu, który przyciągnie do nas społeczność. To wśród tych osób będziemy mogli następnie reklamować produkty i na tym zarabiać. To jednak zadanie czasochłonne i wymagające poświęceń, ale ciągle jeszcze opłacalne. Nawet mniej znani influencerzy nie narzekają dziś na brak pieniędzy. Ci najbardziej znani, mogliby przejść na emeryturę jeszcze przed trzydziestką.
Pamiętajmy jednak o tym, że sukces jest wypadkową wielu zmiennych. Czasem potrzebny jest nam przysłowiowy łut szczęścia, aby znaleźć dobrze płatne zlecenie lub zatrudnienie. Praca w SM ma swoją specyfikę i trzeba wkładać sporo pracy w to, aby być cenionym specjalistą. Musimy nieustannie się rozwijać, ponieważ ten rynek dynamicznie się zmienia. Wymaga od nas bycia na bieżąco z różnymi trendami i nowinkami. Jeśli jednak dobrze czujemy się w social mediach, warto podjąć to wyzwanie. Robienie na co dzień tego, co się lubi sprawia, że obowiązki zawodowe wykonujemy następnie z przyjemnością i zaangażowaniem. A satysfakcja płynąca z pracy ma ogromne znaczenie dla naszego dobrego i szczęśliwego życia.