Zdjęcie, które jest widoczne w sieci dla odwiedzających stronę, czy też zapoznających się z CV, powinno być dobrane zgodnie z tym, co ma wyrażać. Zamieszczając fotografię na stronie internetowej, mamy pełną dowolność. W CV zdjęcie musi przedstawiać daną osobę z odpowiedniego profilu. Jakie więc powinno być idealne zdjęcie do CV, na social mediach i innych stronach internetowych?
Jakie zdjęcie do CV będzie idealne?
Warto zadbać o dobrą jakość, by sylwetka nie była rozmazana. Najlepsza będzie fotografia na tle w jednym kolorze, na przykład białym. Idealne zdjęcie do CV powinno być też z bieżącego okresu, a nie sprzed kilku lat. Jeśli wysyła się CV ze zdjęciem po raz pierwszy, można postawić na sprawdzony standard, czyli na kontrast między tłem a ubiorem. Przykładowo na białym tle niebieska koszula (ewentualnie szara), a do tego modnie wystylizowana fryzura.
Lepszy jest profesjonalny fotograf niż własnoręcznie wykonane zdjęcie. Fachowiec dysponuje odpowiednim pomieszczeniem oraz zapewni dobre ustawienie i oświetlenie. Precyzyjnie wykadruje zdjęcie, czy zasugeruje szerszy lub skromniejszy uśmiech. Na zdjęciu do CV sprawdzi się strój formalny. Może być też luźniejszy, na przykład gdy kandydat ubiega się o angaż w agencji reklamowej.
Zdjęcie do CV – jakie powinno mieć wymiary?
Planując zamieścić zdjęcie w CV, najlepiej zdecydować się na tradycyjny format. Na takie rozmiary, jakie są wskazane przy zamawianiu fotografii do dokumentów. Zatem najczęściej dobrze prezentuje się w życiorysie zdjęcie 3,5 x 4,5 cm. Wybierając inny rozmiar, należy zwrócić uwagę na to, by zdjęcie nie dominowało nad treścią, która ma większe znaczenie. Fotografia nie może być też zbyt mała, bo wtedy CV nie wygląda zbyt profesjonalnie. Standardowo sprawdzają się zdjęcia prostokątne lub kwadratowe. Jeśli ktoś chce bardziej zwrócić na siebie uwagę, może też rozważyć fotografię wpisaną w koło.
Jaka fotografia na portal społecznościowy?
Wybierając profesjonalnego fotografa, warto upewnić się, czy przygotowywał już sesję zdjęciową do social media. Zdjęcia tego typu są inne od tych zamieszczanych w dokumentach. Najlepiej też przedstawić tematykę, jaką się najczęściej porusza na serwisie i jego kolorystykę. Jeśli prowadzi się konto na portalu społecznościowym w formie reklamy, wtedy też zdjęcie wygląda nieco inaczej niż na profilu prywatnym.
Duże znaczenie ma także to, w jakim konkretnie portalu zamierza się dodać zdjęcie. Jeśli jest to Facebook, wtedy powinno być w rozmiarze 1200 na 628 pixeli. Wykonane zdjęcie trzeba więc jeszcze odpowiednio zmodyfikować, by załączany obraz miał wymaganą rozdzielczość. Należy też pamiętać o tym, że zdjęcie inaczej wygląda, gdy strona wyświetla się na komputerze a inaczej na urządzeniu mobilnym.
To, jaki kształt będzie mieć fotografia na social media, może zależeć od rodzaju postów. Przykładowo karuzelowe wymagają dodania kwadratowych zdjęć. Ogólnie jednak najlepiej sprawdzają się pionowe, szczególne w neewsfeedzie – są dobrze widoczne, nawet jeśli dość szybko przegląda się stronę. Dobór odpowiedniego zdjęcia zależy też od miejsca, w jakim ma się wyświetlać. Mniejsze i bardziej stonowane sprawdzi się w profilu, a większe i przyciągające uwagę w zamieszczanym poście.
Najlepsze zdjęcie na stronę www
Planując dodać zdjęcie na stronę internetową, ważne jest nie tylko to, by było atrakcyjne wizualnie, ale też by nie spowalniało wczytywania się serwisu. Sprawdzają się więc zdjęcia niewielkich rozmiarów, które przesyła się w odpowiednim formacie. Najmniej przestrzeni na serwerze zabierają obrazy .jpg, jednak zanim się je zamieści warto sprawdzić, czy kompresja nie przyczyniła się do utraty jakości. Inne popularne formaty to: .png i .bmp. Przykładowo format .jpg jest przeznaczony do zapisywania fotografii, a .png do zdjęcia z tekstem (np. logo).
Idealna fotografia na biznesową e-wizytówkę
Fotografia do biznesowej wizytówki online musi być dopasowana do profilu strony i działalności, jaką się prowadzi. Od tego może zależeć, czy lepsze będą zdjęcia profilowe, czy przedstawiające całą sylwetkę. Istotne jest też, czy wizytówka ma promować jedną osobę, czy cały zespół – w pierwszym przypadku można pokusić się o stylowe zdjęcie wzbudzające wiarygodność. W drugim należy zwrócić uwagę na to, by wszystkie osoby pracujące w zespole były dobrze widoczne.
Zdjęcia biznesowe powinny raczej przedstawiać osobę lub całą ekipę w profesjonalnym stroju, co jednak będzie zależeć od charakteru branży, świadczonych usług i wartości, jakie się wyznaje. Sesje przeznaczone do wizytówki najczęściej podkreślają największe atuty danej osoby, czy zespołu, na przykład profesjonalizm, pasję, otwartość na klienta, czy nawet przedstawianie pasji i zainteresowań pozabiznesowych.
Najlepiej zdecydować się na usługę fotografa, który jest otwarty i kreatywny. Przy tym doskonale wie, jak wykorzystać grę świateł, by stworzyć odpowiednią atmosferę i pstryknąć zdjęcie, które „jest warte więcej niż tysiąc słów”. Profesjonalista umiejętnie też wykadruje zdjęcie, dopasuje do strony, na jakiej ma się znaleźć. Odpowiednio zaaranżuje całą sesję, by była spójna i interesująca.