Portale społecznościowe dają nam przede wszystkim ogromne możliwości komunikacji – z rodziną, przyjaciółmi, a nawet nieznajomymi. Możemy także śledzić aktywność naszej społeczności, dodawać komentarze i reakcje oraz czytać aktualności. Jakie social media są obecnie najbardziej popularne?
Kiedyś i dziś
Wielu z nas myśląc o portalach społecznościowych, wspomina z sentymentem takie serwisy jak Epuls, Grono czy Nasza-Klasa. Obecnie możemy jednak korzystać z wielu innych portali, z których każdy ma swoją własną specyfikę działania i oferuje różne możliwości swoim użytkownikom. Dzięki rozwojowi smartfonów, portale społecznościowe są na wyciągnięcie ręki. Dla ogromnej grupy osób jest codziennością, bez której nie wyobrażają sobie już życia. Media społecznościowe stały się jego nieodzownym elementem, zapewniając kontakt z innymi użytkownikami, wymianę informacji oraz odbiór reklam.
Spośród dostępnych obecnie social media prym wiedzie Facebook – zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. Dynamicznie rozwija się także Instagram, który w 2012 roku został wykupiony przez Facebooka. W ścisłej czołówce w Polsce plasują się także Twitter oraz Wykop.
Jest królem mediów społecznościowych i jedną z najszerzej rozpowszechnionych aplikacji na całym świecie. Jest funkcjonalny, prosty i darmowy. Aby go używać wystarczy zarejestrować konto przy pomocy adresu email. Dodając znajomych rozbudowujemy swoją sieć społeczności, a dzięki temu możemy oglądać wstawiane przez nich zdjęcia, przeczytać co u nich i dodać odpowiednią reakcję lub komentarz. Wszystko to za pomocą jednego palca, scrollując treści udostępniane na wallu. Sami również możemy publikować teksty, zdjęcia lub filmiki na naszym profilu, a to tylko mała część możliwości, które daje nam Facebook.
Zadebiutował w 2010 roku i już po dwóch latach działalności został wykupiony przez Facebooka za sumę około miliarda dolarów. Choć wokół tej transakcji narosło z czasem sporo kontrowersji, to dziś Instagram rozwija się w bardzo szybkim tempie, notując codzienną aktywność swoich użytkowników na poziomie kilkuset milionów. Pozwala on w szybki i wygodny sposób dzielić się ze światem zdjęciami i filmami oraz przeglądać publikowane przez innych użytkowników materiały. Możemy je skomentować lub polubić dając serduszko. Tym, co odróżnia Instagrama od Facebooka są hashtagi. Dzięki nim możemy przypisać dane hasło do naszego zdjęcia lub filmu, a także w łatwy sposób wyszukać opublikowane przez innych użytkowników materiały.
Został założony w 2006 roku, a jego koncepcja opiera się na pisaniu krótkich wiadomości, które wyświetlają się użytkownikom obserwującym profil danej osoby. Tutaj również funkcjonują hashagi do oznaczania wiadomości. Do naszych tweetów możemy dodawać linki lub zdjęcia, a wiadomości innych osób polubić, skomentować lub podawać dalej (udostępniać). Ciekawostką jest, że Twitter również zainteresowany był kupnem Instagrama, proponując kwotę niemal połowę mniejszą od tej, którą ostatecznie zaoferował Facebook.
Wykop
To stworzony w Polsce portal, którego ideą jest publikowanie “znalezisk”, czyli najróżniejszych informacji i materiałów znalezionych w odmętach internetu i nie tylko. Użytkownicy “wykopują” taki wpis na stronę główną, dając mu łapkę w górę lub w dół. Zarejestrowani wykopowicze mogą również komentować udostępnione treści, pod którymi odbywa się zazwyczaj bardzo ożywiona dyskusja. Serwis w swej historii borykał się z kilkoma problemami czy wręcz skandalami. Jego popularność wśród Polaków nie przemija, a takie określenia jak “mirki”, “niebieski pasek” i “różowy pasek” zna wielu z nas.
Inne portale społecznościowe
Warto też wspomnieć o tym, że istnieją także inne portale, które warto znać, ale ich działanie jest bardzo specyficzne i dlatego nie są dla każdego. Należą do nich np. Pinterest, Tik-Tok i LinkedIn. Miłośnicy tworzenia tablic z inspiracjami – zdjęciami, cytatami lub rysunkami, będą zachwyceni funkcjami tej pierwszej aplikacji. LinkedIn to obecnie świetne narzędzie do budowania sieci wsparcia w biznesie oraz tworzenia swojego wirtualnego CV. Tik-Tok natomiast opiera się głównie na krótkich materiałach filmowych. Przyciąga głównie młodzież i młodych dorosłych, którzy czują się jak ryba w wodzie w takiej formule portalu.
Nie tylko osoby fizyczne
Obecnie wiele firm, instytucji czy organizacji nie wyobraża sobie braku aktywnych kont w mediach społecznościowych. Komunikacja z odbiorcami zarówno dla przedsiębiorstw, NGO, jednostek rządowych i samorządowych jest kluczowa w ich działaniu. Media społecznościowe skupiają wokół siebie ogrom ludzi. Kampanie z wykorzystaniem tradycyjnych billboardów w przestrzeni publicznej nie przynoszą już takiego efektu jak dawniej. Stąd konieczność szukania alternatyw w sposobie dotarcia do odbiorcy, a social media spełniają się w tej roli idealnie.
Portale społecznościowe – biznes jest biznes
Wykorzystywanie social mediów do celów reklamowych, a także prowadzenia własnej działalności, np. w formie sprzedaży, jest dzisiaj na porządku dziennym. Właśnie dzięki reklamom portale społecznościowe zarabiają ogromne pieniądze. Pojawiają się więc wątpliwości etyczne w zakresie wykorzystywania wiedzy o nas. O naszej aktywności w sieci, przyzwyczajeniach i kontaktach, które gromadzone są nieustannie przez różne aplikacje, a następnie sprzedawane. Jeśli nie wyrażamy zgody na takie praktyki, możemy jedynie zaprzestać korzystania z danego social media.
Media społecznościowe cieszą się ogromną i nieustannie rosnącą popularnością. Łączą ludzi na całym świecie, umożliwiają darmowy kontakt z rodziną i przyjaciółmi oraz tworzenie wirtualnych społeczności. Pozwalają na rozwój własnego biznesu, edukację społeczną i rozrywkę. Nic dziwnego, że dla wielu ludzi stały się elementem codzienności, bez którego trudno się obejść.