Planowane zmiany w przepisach o ruchu drogowym

Planowane zmiany w przepisach o ruchu drogowym

Rok 2021 był obfity w zmiany w przepisach o ruchu drogowym, a to jeszcze nie koniec. Część poprawek weszła w życie w drugiej połowie maja oraz na początku czerwca, ale planowane są już kolejne. Sprawdź, jakie nowości w kodeksie drogowym czekają nas w najbliższym czasie.

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, która miała miała miejsce w 2021 roku, wprowadziła szereg istotnych zmian. Najważniejsze z nich dotyczyły użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz pierwszeństwa pieszych. Kolejne mają być skierowane przeciwko piratom drogowym, a spodziewać możemy się ich już w grudniu tego roku.

Punkty karne

Większość kierowców stara się ich nie zbierać, bo zazwyczaj wiążą się z mandatami. Jeśli otrzymujemy je często, staramy się kontrolować ich bieżący stan. Dlaczego? Ponieważ zbyt duża ilość punktów karnych na koncie skutkuje odebraniem uprawnień do prowadzenia pojazdów.

W przypadku kierowców, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 1 rok, maksymalna liczba punktów karnych wynosi 20. W pozostałych przypadkach musimy uzbierać ich 24, aby pożegnać się z prawkiem. Kasują się jednak one po upływie 365 dni od otrzymania mandatu.

Oznacza to w praktyce, że z ogólnej puli zebranych przez nas punktów możemy odjąć konkretną ich liczbę, uzyskaną za dany mandat. Nowe przepisy przewidują natomiast wydłużenie tego okresu czasu do 2 lat, ale licząc nie od momentu otrzymania mandatu, a od terminu jego uregulowania.

Wyższe grzywny

  • Zmiany dotyczyć mają ich wysokości, które wynieść mają w przypadku wykroczeń nawet 30 tysięcy złotych. To ogromny wzrost. Podniesiony ma zostać również górny limit grzywien w postępowaniu mandatowym. Jeśli zdecydujemy się na opłacenie mandatu podczas kontroli, będziemy mogli zaoszczędzić 10% wskazanej kwoty.
  • Jeśli jako sprawca wykroczenia uszkodzimy cudze mienie lub spowodujemy uszczerbek na zdrowiu trwający nie dłużej niż 7 dni, grzywna określona ma zastać na poziomie minimum 1500 złotych. Oznacza to, że na mniejszą karę w takim wypadku nie będziemy mogli liczyć. Taka sama stawka obowiązywać ma w przypadku niewłaściwego zachowania w stosunku do osoby pieszej. Jeśli natomiast w przeciągu 2 lat, po raz kolejny popełnimy wykroczenie narażające dobro pieszego, minimalna wysokość grzywny ma być 2 razy większa i wynosić 3000 złotych.
  • Prowadzenie pojazdu mechanicznego po użyciu alkoholu lub innego środka odurzającego skutkować będzie mogło pobytem w areszcie lub grzywną nie niższą niż 2500 złotych. W przypadku prowadzenia roweru, dolna jej granica ma wynieść 1000 złotych.
  • Mandat na kwotę minimum 1500 złotych otrzymamy, jeśli przekroczymy dopuszczalną prędkość o 30 km/h, niezależnie od tego, czy jechaliśmy w terenie zabudowanym czy nie. Jeśli w przeciągu 2 lat popełnimy tożsame wykroczenie, czeka nas kara rzędu 3000 złotych.
  • Minimalna wysokość grzywny została też określona dla mogących mieć tragiczne w skutkach konsekwencje, niebezpiecznych zachowań w obrębie przejazdu kolejowego. Wynosić ma nie mniej niż 2000 złotych.
  • Za prowadzenie pojazdu bez wymaganych uprawnień spotkać nas będzie mogła kara finansowa w minimalnej wysokości 1000 złotych. Jeśli zrobimy to po raz kolejny w trakcie najbliższych 2 lat, poniesiemy minimum dwa razy wyższą karę.

Specjalna renta

Sprawcy umyślnych wypadków ze skutkiem śmiertelnym, kierujący pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, mogą być zobowiązani do wypłacania osobom najbliższym ofiary wypadku specjalnej renty. Sąd ma przyznawać ją z urzędu, bez wniosku Prokuratury.

Im więcej mandatów, tym lepsze drogi?

To dość przewrotne stwierdzenie, ale rzeczywiście, według proponowanych zmian środki finansowe pochodzące z mandatów miałyby być przekazywane na rzecz poprawy warunków jazdy na drogach, co przyczyniać się ma do ogólnego wzrostu bezpieczeństwa ich użytkowników.

Zwrot podatku a grzywna

W nowych przepisach proponuje się uprawnić Urząd Skarbowy do potrącania wartości grzywny z przynależnego kierowcy zwrotu podatku dochodowego. Oznacza to tyle, że trudniej będzie uniknąć jej zapłaty.

Przepadek pojazdu

I to obligatoryjny, ma dotyczyć sprawców, którzy sprowadzą niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lądowym. Cięższy kaliber przewinień także ma podlegać tej zasadzie. Co ważne, wcale nie będziemy musieli być właścicielami samochodu, aby go stracić. Równie dobrze może nim być firma lub zupełnie inna osoba.

Niższe OC

Towarzystwa ubezpieczeniowe mają uzyskać dostęp do baz danych, dotyczących przewinień kierowców i zebranych przez nich punktów karnych. Dzięki temu ci, którzy jeżdżą przepisowo, będą mogli liczyć na dużo korzystniejsze stawki OC dla swojego pojazdu.

Istotne zmiany w ustawie prawo o ruchu drogowym stały się faktem na przełomie połowy roku 2021. Kolejne, uderzające głównie w piratów drogowych i osoby nietrzeźwe za kółkiem, mają być wprowadzone już w grudniu bieżącego roku. Pomimo, że proces legislacyjny wciąż trwa, z projektów ustaw jasno wyłania się ich kierunek – celem jest dotkliwe i skuteczne karanie tych, którzy do tej pory poruszają się po drogach bez poszanowania przepisów.