Jak poprosić o awans?

Jak poprosić o awans?

W pewnym momencie naszej kariery zawodowej, gdy już długo pracujemy na danym stanowisku, zaczynamy odczuwać potrzebę zmiany. Chcemy się rozwijać, więcej zarabiać, wspinać się wyżej po tej drabinie. Co zatem zrobić, aby uzyskać awans i jak skutecznie o niego poprosić?

Rozbudowana struktura organizacyjna, dająca realne możliwości awansu, to jeden z kluczowych elementów oferty rekrutacyjnej, którymi kierują się kandydaci na dane stanowisko. W wyborze docelowego miejsca pracy jest to zupełnie zrozumiałe podejście. Każdy z nas bowiem zdaje sobie sprawę z tego, że po jakimś czasie spędzonym na danym stanowisku zaczniemy odczuwać niedosyt, pragnienie pewnej zmiany, chęć zrobienia czegoś więcej lub poczucia odrobinę większej odpowiedzialności. Awans zazwyczaj wiąże się również z wyższym wynagrodzeniem, dlatego jego pragnienie jest naturalną koleją rzeczy. Zwłaszcza wśród osób z ambicjami, które nie spoczywają na laurach.

Możliwości pracodawcy

Od ich określenia powinniśmy zacząć nasze rozważania i przygotowania do rozmowy z przełożonym o ewentualnym awansie. Jeśli struktura organizacyjna nie daje w tym zakresie znaczących możliwości, istnieje spore prawdopodobieństwo tego, że spotkamy się z decyzją odmowną. Jeśli jednak pracujemy w miejscu, gdzie jest ona rozbudowana, to nasze szanse na uzyskanie stanowiska o wyższej odpowiedzialności i płacy będą większe.

Odpowiedni moment

To kolejny element, na który musimy zwrócić uwagę i to niezależnie od układu organizacyjnego w firmie. Awanse bowiem dotyczą nie tylko nas, ale także naszych współpracowników, koleżanek i kolegów. Niejednokrotnie niektórzy z nich uzyskają lepsze stanowisko, przejdą na emeryturę, zmienią miejsce pracy lub będą planować urlopy związane z powiększeniem rodziny. Często rozmowy o takich planach toczą się w pracowniczych kuluarach i warto zwracać na nie uwagę, żeby przygotować się należycie na odpowiedni moment. Wakat po współpracowniku będzie dla nas bowiem dobrą szansą na wyjście z inicjatywą i zaproponowanie swojej osoby, jako kompetentnej do zapełnienia powstałej luki.

Argumenty

Szykując się do rozmowy o awansie powinniśmy ją sobie wcześniej dobrze zaplanować. Musimy zastanowić się, co chcemy wyeksponować, a co przemilczeć oraz przygotować się na możliwe odpowiedzi pracodawcy. Należy przede wszystkim podkreślić nasze doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności. Nie tylko te, którymi posługujemy się na co dzień realizując obowiązki zawodowe. Ważne będą również takie, które występują w naszym życiu prywatnym lub około zawodowym, a mogą być pomocne w pracy na stanowisku, do którego aspirujemy.

Dobrze jest poruszyć także takie kwestie, jak identyfikacja z miejscem pracy, poczucie odpowiedzialności czy zdolności przywódcze. Stwórzmy kilka modeli rozmowy, aby jak najlepiej przygotować się na kierunki, w których może się ona potoczyć. Doda nam to pewności siebie, która działać będzie podczas niej na naszą korzyść. Musimy bowiem przekonać naszego pracodawcę do tego, że udzielenie nam awansu będzie trafną decyzją. Nie osiągniemy celu, jeśli będziemy sprawiać wrażenie, że sami nie jesteśmy o tym przekonani.

Czy lepiej siedzieć cicho?

Czasem wydaje nam się, że najlepiej zostawić wszystko w rękach losu i nie wychodzić z żadną inicjatywą w staraniach o awans. To błąd. Powinniśmy wysłać naszemu pracodawcy jasny sygnał, że chcemy awansować i jesteśmy na to gotowi. W przeciwnym wypadku może on o tym wcale nie wiedzieć, lub uznać, że nasze aktualne stanowisko jest dla nas w pełni satysfakcjonujące. Jeśli jesteśmy dobrzy w tym co robimy, wielu pracodawców będzie wolało zostawić nas na dotychczasowej pozycji, na której sprawnie radzimy sobie ze wszystkimi zadaniami.

Gdyby musieli znaleźć kogoś innego na nasze miejsce, konieczne byłoby wielomiesięczne szkolenie oraz adaptacja. A skoro nie jesteśmy zainteresowani awansem, to po co zmieniać to, co działa dobrze i sprawdza się w praktyce. Jeśli nie zakomunikujemy jasno naszych aspiracji, najpewniej takie właśnie będzie podejście pracodawcy. Poza tym musimy pamiętać, że w pracy nie jesteśmy sami. O awans trzeba walczyć. Mamy w końcu konkurencję wśród naszych koleżanek i kolegów. Jeśli nie staniemy z nimi otwarcie w szranki, awansem będzie cieszyć się ktoś inny, a nie my.

Możliwości awansu są dla pracowników bardzo ważne. Organizacja danego przedsiębiorstwa daje mniejsze lub większe szanse na jego uzyskanie. Zazwyczaj jednak nie są one równe zeru. Musimy więc być czujni, aby wykorzystać każdą nadarzającą się ku temu okazję. Dobrze przygotujmy się na rozmowę z pracodawcą. Przede wszystkim jasno dajmy do zrozumienia, że jesteśmy zainteresowani objęciem wyższego stanowiska. Nie zostawiajmy wszystkiego w rękach losu i działajmy – kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana.