KLASYCZNIE: JAGUAR E-TYPE

KLASYCZNIE: JAGUAR E-TYPE

Fot. Jakub Tomaszewski

Swój debiut E-Type przeżył na początku lat 60-tych. Po raz pierwszy szeroka publika ujrzała go w trakcie Genewa International Motor Show. Był rok 1961. Zaprojektowane przez Malcolma Sayera nadwozie, wjechało na salony całego świata deklasując rywali tak pod względem stylistycznym, jak i technologicznym. Jedną z nowości tej premiery było zastosowanie niezależnego zawieszenia dla lepszej przyczepności tylnej osi pędnej. Innym nowatorskim rozwiązaniem były tarczowe hamulce na wszystkich kołach, chociaż wcześniejszy model z Coventry – XK150 – już potrafił hamować czterema tarczami naraz.

E-Type wypuszczono w trzech wersjach nadwozia. Do 2 drzwiowego, 2-osobowego coupe oraz roadstera w 5 lat po debiucie dołączyło mieszczące 4 osoby coupe. Żeby w nadwoziu tego typu zmieścić taki komplet pasażerów, konieczne było nieznaczne powiększenie rozstawu osi.

Debiutująca wersja E-Type miała pod maską rzędową 6-tkę o 3 800 centymetrów sześciennych pojemności. Brytyjskim inżynierom udało się wykręcić z pierwszego motoru tego modelu 269 KM, które ochoczo rozpędzały 1120 kilogramów auta w zaledwie 7 sekund do pierwszej setki.